donderdag 15 november 2018 10:36

Langer werken voor ondernemers op zon- en feestdagen en avondwinkels die tot in het holst van de nacht open zijn. Dat is in een notendop het collegevoorstel voor de verruiming van de winkeltijden. Koen van Haeften, fractievertegenwoordiger van de ChristenUnie/SGP heeft het voorstel met verbazing gelezen: “Ik heb het idee dat alleen maar naar het grootwinkelbedrijf is geluisterd. Naar de Bijenkorf en Albert Heijns van deze wereld. Maar waar is de gewone winkelier in dit voorstel, of de werknemer of omwonende van winkelgebieden en avondwinkels? Zij stonden duidelijk niet op het bellijstje van de wethouder. Zoals wethouder De Mos een kloppend hart zegt te hebben voor de gewone man moet hij wat ons betreft óók een kloppend hart hebben voor de gewone ondernemer en werknemer. Zij worden nu de dupe van het neo-liberale waanidee dat ons leven pas écht goed is als we kunnen kopen waar en wanneer we maar willen. Voor dit college geldt blijkbaar: “ik koop, dus ik ben”.

De ondernemers en werknemers zijn niet de enige verliezers. Koen van Haeften maakt zich ook grote zorgen over de gevolgen van de opening van avondwinkels tot 02:00. “We kunnen beter gaan spreken over nachtwinkels met dit voorstel waarmee avondwinkels tot diep in de nacht openblijven. En dat is vragen om meer overlast, bovendien neemt het risico op criminaliteit toe. Eind oktober is er nog een avondwinkel overvallen in Den Haag, en ik vrees dat dit gaat alleen maar vaker gebeuren als ze tot later open blijven. Gelukkig heeft het college toegezegd dit deels terug te draaien en worden de openingstijden van avondwinkels in woonwijken niet verder opgerekt.”

Al met al moet het college terug naar de tekentafel wat Koen van Haeften betreft: “Nergens blijkt uit dat deze verruiming bijdraagt aan het doel van het college om de beste winkelstad van Nederland te worden. In de jaren negentig, voor de opkomst van het online shoppen, was de gedachte nog logisch dat er behoefte is aan ruimere openingstijden, maar anno 2018 maak je hier niemand meer blij mee. Dat dit 20e-eeuwse voorstel in een ivoren toren is geschreven blijkt wel uit de uitzondering die er wordt gemaakt voor ‘het verhuren van voorbespeelde videobanden’, videotheken dus. Leuk en aardig, maar de laatste videotheek in Den Haag is vorig jaar gesloten, dat moest de wethouder ook toegeven. Dit voorstel is echt niet meer van deze tijd: meer dan genoeg reden dus om het college terug te sturen naar de tekentafel en deze keer met álle betrokkenen.”

Reacties op 'ChristenUnie/SGP hekelt 20e-eeuws voorstel voor verruiming winkeltijden - ‘College moet terug naar de tekentafel’'

Eerdere nieuwsberichten > 2018 > november