Eerste reactie ChristenUnie/SGP op nieuwe begroting

Pieter Grinwiswoensdag 14 september 2016

Op 13 september presenteerde het Haagse stadsbestuur zijn begroting voor 2017-2020 met veel aandacht voor de aanpak van werkloosheid. Raadslid Pieter Grinwis: "Al een aantal jaar groeit de Haagse economie, maar in plaats van dat het aantal bijstandsgerechtigden daalt, stijgt het. Dat er onorthodoxe maatregelen nodig zijn om mensen aan het werk te krijgen, is wel duidelijk. Maar de kunstbanen van Baldewsingh kunnen we missen als kiespijn. Juist nu moet je met ondernemers om tafel, hen uitdagen en het voor hen aantrekkelijk maken meer mensen in dienst te nemen, maar wat doet het college? Dat doet de luiken naar bedrijven dicht en probeert het banenwiel zelf uit te vinden. Terwijl ondernemers staan te trappelen bijvoorbeeld leerwerktrajecten aan te bieden, zegt het college: we doen het zelf wel. Een gemiste kans!”

Plannen maken is nog geen plannen realiseren

De ChristenUnie/SGP is tevreden over de extra investeringen in de openbare ruimte en verkeersknelpunten, zoals het terugbrengen van het tweerichtingsverkeer op de Hellingbaan bij de Tweede Haven op Scheveningen, waar de ChristenUnie/SGP en VVD samen lang voor hebben gestreden. Ook de plannen als de opknapbeurt voor Loosduinen en de overkluizing van de Utrechtsebaan kunnen op warme steun rekenen. Maar de fractie heeft tegelijkertijd ook zo zijn bedenkingen bij de extra uitgaven die het college aankondigt. Pieter Grinwis: “100 miljoen extra uitgeven op papier is altijd makkelijk, maar het in de praktijk ook echt investeren, da's andere koek. Het college is er de afgelopen jaren niet in geslaagd om middelen die begroot waren voor projecten, zoals het Soestdijkseplein en het Anna Blamanplein, uit te geven, met tientallen miljoenen onderbesteding tot gevolg. Dus ik ben zeer benieuwd of het college er nu wel in gaat slagen geld uit te geven en je kunt wel weer 15 miljoen extra investeren in de economie, maar welke resultaten wil het college precies boeken?”

Aandacht voor kwetsbare mensen

“Natuurlijk zijn het niet alleen valse noten die het college ten gehore brengt. Een mooi klinkende noot is de aandacht voor kwetsbare mensen in onze stad. Zo vindt de ChristenUnie/SGP het mooi dat er extra geld gaat naar opvang van slachtoffers van huiselijk geweld en dak- en thuislozen. Daar hebben we als ChristenUnie/SGP vaak voor gepleit."

Reacties op 'Eerste reactie ChristenUnie/SGP op nieuwe begroting'

Eerdere nieuwsberichten > 2016