prostitutiewoensdag 07 december 2016

Een huur van 100 euro per dagdeel. 30 euro per klant. 8 klanten per dag om uit de totale kosten te komen. En dat allemaal in de goedkoopste prostitutiestraat van Nederland. Dat was het indringende relaas van kunstenares Saskia Tannemaat over de mensonterende toestanden in de Doubletstraat aan het begin van de vergadering over de prostitutie in de Doublet- en Geleenstraat. Maar de commissie Ruimte dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was. Raadslid Pieter Grinwis: “Minimaal acht klanten per dag, daar is geen lichaam tegen bestand, om over de psychische gevolgen nog maar te zwijgen. Er moet recht gedaan worden aan deze vrouwen, recht aan de omwonenden, sluiten dus die handel!”

De Haagse ChristenUnie/SGP is teleurgesteld dat zij de enige fractie in de raad is die minder raamprostitutie in Den Haag wil. Pieter Grinwis: "Tot en met mijn CDA-collega aan toe, vond de meerderheid dat alle ramen – zonder vermindering – verplaatst moesten worden. Zij en een aantal anderen klampen zich vast aan een proefballonnetje uit de krant van Non Nobis voor verplaatsing van de raamprostitutie. Ik had op steun van het CDA gerekend bij het terugdringen van de prostitutie in Den Haag. Maar als zelfs zij zeggen dat het een “gewoon beroep” is, zie ik de prostitutieramen nog niet uit Den Haag verdwijnen.”

Raadslid Pieter Grinwis: “In tegenstelling tot andere partijen, die de loftrompet steken over dit gedachte-experiment, betwijfelt mijn fractie of dit de daadwerkelijke problemen aanpakt. De prostitutiesector is zo doordrenkt van onrecht en dwang en verbonden met mensenhandel, dat wij niet geloven dat je dit met het aanpassen van een aantal randvoorwaarden oplost. Dan lijkt op papier alles in orde, maar het verandert niets aan de keiharde praktijk van mensenhandel en uitbuiting. De sector, die onlosmakelijk verbonden is met uitbuiting en ongelijkheid, zullen wij nooit gewoon gaan vinden.”

Toezegging: uitstapprogramma’s blijven doorgaan

“Uitstapprogramma’s hebben we niet voor postbodes en schilders, zelfs niet voor bankiers en politici, maar wel voor prostituees. Dit geeft al aan dat het geen normaal beroep is. Daarom is de ChristenUnie/SGP blij dat het college, linksom dan wel rechtsom, deze uitstapprogramma’s wil voortzetten.” Pieter Grinwis vervolgt: “Organisaties als SHOP en De Haven doen ontzettend belangrijk werk door naast de mannen en vrouwen te staan die in de prostitutie werken en voor hen die ermee willen stoppen en een nieuw leven willen beginnen. De landelijke financiering van de uitstapprogramma’s voor prostituees is echter tijdelijk. We zijn dan ook heel blij dat de wethouder heeft toegezegd door te willen gaan met deze uitstapprogramma’s, of er nou landelijk subsidie komt of niet. We moeten deze kwetsbare mensen een weg uit de prostitutie blijven bieden.”

Mensenhandel en prostitutie

Reacties op 'Niet verplaatsen, maar sluiten die handel! - “Mooi dat Den Haag doorgaat met uitstapprogramma’s voor prostituees”'

Eerdere nieuwsberichten > 2016