Windmolensdonderdag 05 oktober 2017

Met de lancering van de website www.enecoblijftvanons.nl presenteren de ChristenUnie/SGP Den Haag, CNV Connectief en Greencrowd vandaag hun initiatief om energiebedrijf Eneco in publieke handen te houden. De initiatiefnemers roepen gemeenten op hun aandelen Eneco niet te verkopen. Fractievoorzitter van de ChristenUnie/SGP Den Haag en aanjager van het initiatief Pieter Grinwis: “Het publieke belang van een betrouwbare energie- en warmtevoorziening is zo groot, dat Den Haag én de andere aandeelhoudende gemeenten een strategische fout van jewelste maken als ze besluiten te verkopen. Ik hoop daarom dat meer organisaties, gemeenten, partijen en personen zich zullen uitspreken tegen verkoop en zich aansluiten bij Eneco blijft van ons.” De gemeenteraad van Den Haag – in grootte de tweede aandeelhouder met 16,55% van de aandelen – debatteert vanavond over het principebesluit over het al dan niet verkopen van de aandelen Eneco. “Ik hoop zeer dat een meerderheid zich tegen het afbouwen van het aandelenbezit uitspreekt”, aldus Pieter Grinwis.

Ook het CNV hoopt dat gemeenten zich tegen verkoop uitspreken. "Als CNV maken we ons grote zorgen over het proces, omdat dit niet uitsluit dat Eneco in handen van een verkeerd soort investeerder komt. De toezeggingen over een "zorgvuldige afweging aan het eind" lijken aardig, maar zijn boterzacht", zegt Ben Hoogendam, CNV-bestuurder. Jan Willem Zwang, directeur van het crowdfundingplatform Greencrowd, vraagt zich eveneens af welk belang gediend is bij verkoop: “Alle gemeenten hebben klimaatdoelstellingen en tegelijkertijd de grootste moeite deze te realiseren, zeker de grootste aandeelhouders van Eneco. Verkoop van een perfect middel om invulling te geven aan hun eigen klimaatdoelstellingen is dan ook niet in het publiek belang, ook niet wanneer dit wordt beperkt tot slechts de inwoners van de eigen gemeente. Verkoop van Eneco in de huidige klimaatuitdaging is pennywise maar poundfoolish.”

Lessen trekken uit verkoop Nuon en Essent

Pieter Grinwis vervolgt: “We moeten lessen trekken uit de verkoop van de andere grote Nederlandse energiebedrijven Nuon en Essent door provincies en gemeenten. Deze zijn overgenomen door buitenlandse bedrijven die nog wel in overheidshanden waren en zijn. Wat is er van Nuon en Essent geworden? 4.200 banen gingen verloren en de al bescheiden duurzaamheidsambities werden ook nog eens in de ijskast gezet.  Bovendien hebben we het niet zomaar over een pak suiker, maar over onze energievoorziening. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Zeker nu we aan het begin staan van een grote transitie van het gebruik van kolen, olie en gas naar zon, wind en duurzame warmte. Eneco heeft als groot energiebedrijf hierin een voortrekkersrol. En als het bedrijf in publieke handen blijft, zal het deze rol zeker kunnen blijven vervullen. Dat is na verkoop nog maar de vraag. Meer dan genoeg redenen om alle aandeelhoudende gemeenten op te roepen tégen verkoop en vóór behoud van de aandelen Eneco te kiezen. En daarmee ook voor een duurzame energie- en warmtevoorziening voor de toekomst.”

Kijk verder op www.enecoblijftvanons.nl en teken de petitie!

Klimaat

Reacties op 'ChristenUnie/SGP Den Haag, CNV Connectief en Greencrowd lanceren enecoblijftvanons.nl'

Eerdere nieuwsberichten > 2017