Scheveningen is voor mensen, niet voor herriemotoren

motoren scheveningen.jpgdinsdag 09 juni 2020 16:19

Scheveningers trekken aan de bel. De bewoners zijn de herriemotoren en wegmisbruikers meer dan zat en roepen met een petitie de gemeente op om actie te ondernemen. Ook elders in de stad klinkt gemor. De ChristenUnie/SGP en de Haagse D66 hebben vorig jaar een actieplan tegen geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen ingediend om zo de gemeente tot actie aan te sporen. Nu de overlast niet lijkt af te nemen, vragen deze partijen om opheldering bij het college.

Scheuren doe je in Zandvoort
“Scheveningen is een plek voor mensen, niet voor racewagens en machomotoren. Als je keihard wil scheuren en zoveel mogelijk herrie wil maken moet je op het circuit in Zandvoort zijn, en niet in een Haagse woonwijk”, benadrukt Marieke van Doorn (D66). Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Mensen zitten rechtop in hun bed door de herrie. Het is bovendien levensgevaarlijk. De bewoners snakken naar ingrijpen, en terecht.”

Maximum geluid voor motoren
In Tirol zijn bergroutes verboden voor motoren die meer dan 95 decibel maken. Dat is ongeveer evenveel kabaal als een muziekfestival, drilboor of laagvliegende F-16. D66 en ChristenUnie/SGP vragen het college of een dergelijke grens ook niet goed voor Den Haag zou zijn. “We hebben al zoiets als een maximumsnelheid. Waarom hebben we nog geen maximum voor geluid?” vraagt Van Doorn zich af. “Niet alleen op Scheveningen, maar bijvoorbeeld ook de bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en Vaillantlaan hebben baat bij zo’n maximum” valt Grinwis haar bij. De partijen hopen dat de gemeente snel met een pilot start.

schriftelijke vragen maatregelen om geluidsoverlast motoren te beperken.pdf270,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Scheveningen is voor mensen, niet voor herriemotoren'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > juni