mondkapjewoensdag 30 september 2020 15:30

Wat opvalt aan de laatste coronacijfers is het grote verschil tussen het Haagse veen en zand. Koen van Haeften: “Het baart mij zorgen dat het aantal besmettingen in kwetsbare wijken hard oploopt. Nu het dringende advies luidt om in alle binnenruimtes mondkapjes te dragen, roep ik het college op om (herbruikbare) mondkapjes te verspreiden onder huishoudens met een laag inkomen, dus aan de Ooievaarspashouders. Begin sowieso met het uitdelen via de voedselbank, die mondkapjes eenvoudig kunnen toevoegen aan de pakketten die ze wekelijks uitdelen aan hun cliënten. En denk ook aan het uitdelen via publieke gebouwen zoals de stadsdeelkantoren en bibliotheken.”

De ChristenUnie/SGP-fractie maakt zich ook zorgen om scholen die sluiten door een uitbraak van het coronavirus of waar de jongeren minder fysieke lessen krijgen aangeboden dan normaal. Koen van Haeften: “We moeten voorkomen dat kinderen en jongeren nog verder achteropraken. De herfstvakantie staat voor de deur: benut deze week om kinderen die achterlopen bij te spijkeren met ‘herfst- en winterscholen’. Het college moet nu, natuurlijk samen met scholen, actie ondernemen om dit te realiseren”.

Ook hebben we zorgen over het aantal testlocaties in de stad. Koen van Haeften: “Twee testlocaties binnen de stadsgrenzen, dat is echt veel en veel te weinig. Als het devies luidt om te testen, testen, testen, moeten er genoeg plekken zijn om je te kunnen laten testen. Dus vooruit, open zo snel mogelijk meer testlocaties in Den Haag.”

Reacties op 'Gratis mondkapjes voor minima; begin met uitdelen bij voedselbanken - ChristenUnie/SGP: open snel meer testlocaties'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > september