ChristenUnie/SGP daagt college uit tot innovatief fietsbeleid

fietslesvrijdag 27 november 2015

Tijdens de bijna zeven uur durende raadsvergadering van 26 november werd onder meer het fietsbeleid voor de komende jaren besproken. Hoewel het ‘Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018’ er best goed uitziet, viel het de ChristenUnie/SGP-fractie op hoe weinig aandacht het college heeft voor innovatieve maatregelen die het gebruik van de fiets aantrekkelijker en het leven van de fietser aangenamer maken. Raadslid Pieter Grinwis diende daarom een motie (zie bijlage) in, waarin het Haagse stadsbestuur werd opgeroepen nadrukkelijk in te zetten op (kleine) innovatieve maatregelen ten faveure van de fiets en de fietser. Deze motie kreeg brede steun.

Innovaties waaraan gedacht zou kunnen worden zijn bijvoorbeeld Fiets Licht Informatie Panelen, die de snelste fietsroute aangeven; infraroodcamera’s bij verkeerslichten, die het aantal fietsers peilen en zo mogelijk eerder groen licht geven aan de fiets; regensensoren in verkeerslichten, waardoor fietsers bij regen eerder groen licht krijgen; het verzamelen en delen van data over fietsgebruik en -bewegingen, zodat bijvoorbeeld startups in Den Haag nieuwe apps kunnen ontwikkelen; maar ook zoiets praktisch als fietsendragers op taxi’s.

Soestdijkseplein

Daarnaast vroeg de fractie nogmaals aandacht voor de slechte fietsveiligheid op het Soestdijkseplein en diende daartoe een motie in (zie bijlage). Té vaak worden fietsers daar van de sokken gereden. Pieter Grinwis: “Hoewel het Soestdijkseplein al jaren te boek staat als onoverzichtelijk en gevaarlijk en dit verkeersplein bij het Zuiderpark dit jaar zou worden heringericht, is er nog steeds geen schop de grond in gegaan. Onlangs gaf het college in reactie op schriftelijke vragen van de ChristenUnie/SGP aan dat er te weinig geld beschikbaar zou zijn om het plein opnieuw vorm te geven. Mijn fractie vindt dat het college hier financieel prioriteit aan moet geven. Omdat wethouder De Bruijn van verkeer onze mening deelde en toezegde vaart te gaan maken, heb ik de motie niet in stemming gebracht.”

Fietslessen voor vluchtelingen

In ruim een jaar tijd wil het college bijna 2.500 vluchtelingen met een verblijfsstatus in Den Haag huisvesten. Pieter Grinwis: “En hoe kun je nu beter inburgeren als vluchteling in ons land en onze stad dan door te leren fietsen? Dat vond een meerderheid van de raad gelukkig ook, want onze motie die het college opriep afspraken te maken met bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland en Vluchtelingenwerk om fietslessen aan vluchtelingen te gaan aanbieden, werd door een meerderheid gesteund.” Deze motie (zie bijlage) riep het college ook op om te zorgen dat afgevoerde en niet weer opgehaalde fietsen aan vluchtelingen beschikbaar worden gesteld om op te knappen en om daarop te kunnen leren fietsen.

Motie fietsles vluchtelingen160,7 kBapplication/pdfdownload
Motie innovatief fietsbeleid161,6 kBapplication/pdfdownload
Motie maak vaart met herinrichten Soestdijkseplein85,1 kBapplication/pdfdownload
Verkeer & Vervoer