ChristenUnie/SGP: bestrijd illegale wietteelt beter

wietvrijdag 25 maart 2016

Donderdag 24 maart stond de Haagse raad in zijn vergadering stil bij het drugsbeleid, de bibliotheken en de vestiging van een grote vestiging van de sportketen Decathlon aan de rand van de stad buiten een bestaand winkelgebied. Als laatste werd de gedragscode integriteit van het college van burgemeester en wethouders behandeld met daarin het mooie citaat van de schrijver en apologeet C.S. Lewis: “Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”

Drugs

Pieter Grinwis: “Ondanks dat de Hoofdofficier van Justitie in het commissiedebat over wietteelt nog klip en klaar had gesteld dat regulering van de achterdeur van coffeeshops c.q. van de hennepteelt niet tot minder illegale hennepteelt zou leiden, evenals dat legalisering van de prostitutie niet tot minder illegale prostitutie heeft geleid, willen de zogenaamde progressieve fracties van de raad, maar bijvoorbeeld ook Groep de Mos, de teelt van hennep voor coffeeshops reguleren c.q. legaliseren. Deze fracties zijn overduidelijk blijven hangen in de sixties. En laat ik maar duidelijk zijn: die tijd is voorbij.”

De ChristenUnie/SGP gaf donderdagavond tijdens de raadsvergadering een duidelijke boodschap af: pak de illegale wietteelt beter en steviger aan. Pieter Grinwis: “Het college heeft als ambitie om jaarlijks 400 illegale hennepkwekerijen in Den Haag op te rollen, terwijl de teller in 2015 bleef steken op 315. Dat komt omdat de politie niet actief achter deze kwekerijen aan zit. Pas bij tips komt de politie in het geweer. Bij actieve opsporing zou het aantal opgerolde hennepkwekerijen veel groter zijn, zo geeft ook de politie aan. Dat is goed voor de leefbaarheid en brandveiligheid in woonwijken, maar daarmee zou ook de georganiseerde misdaad een slag worden toegebracht. Hennepteelt is namelijk de financiële motor achter deze misdaad. Nu de burgemeester de misstanden rond de illegale wietteelt gaat onderzoeken, is dat een mooie gelegenheid om ook aan de slag te gaan met een stevigere aanpak van deze hennepteelt.”

Decathlon

De ChristenUnie/SGP-fractie stemde donderdagavond uit overtuiging tegen het bestemmingsplan dat de komst van een grote solitaire vestiging van de Franse sportketen Decathlon naar het Forepark mogelijk maakt. Raadslid Pieter Grinwis: “Een besluit om een zaak van ‘IKEA-achtige’ proporties aan de rand van de stad buiten de winkelgebieden te situeren zou in de jaren negentig logisch zijn geweest. Toen bestond internetwinkelen nog niet, floreerden onze winkelcentra en waren grote complexen als van de IKEA nog interessant om aan de stadsrand te plaatsen. Met de opkomst van internetwinkelen en als gevolg van de crisis is dat beleid nu hopeloos achterhaald. Iedere week valt er wel een winkelketen om. Nu moet alles op alles gezet worden om de kernwinkelgebieden in onze stad te versterken en daar dus (nieuwe) winkels te concentreren. De provincie Zuid-Holland zit ook op dat spoor, maar het college en een meerderheid van de gemeenteraad van Den Haag gaan als een blind paard door met dit ‘jaren negentig-beleid’, hebben geen oog voor de belangen van winkeliers in Den Haag en omliggende gemeenten en zoeken bewust de confrontatie met de provincie op.” Hoewel het bestemmingsplan gisteravond is aangenomen door de gemeenteraad, is het laatste woord hier nog niet over gezegd. De provincie zal zich niet zonder slag of stoot neerleggen bij dit bestemmingsplan, maar hoe sterk de juridische positie van de provincie exact is, is op dit moment moeilijk in te schatten. Wordt dus vervolgd.

Opwaardering buurtbieb Spoorwijk

Tijdens de raadsvergadering kwam ook het bibliothekenbeleid aan bod. Pieter Grinwis: “Wij wilden dat het college een belofte van jaren terug zou inlossen. In de vorige collegeperiode zijn er zes wijkbibliotheken wegbezuinigd en gesloten en inmiddels is het stadsbestuur deels op haar schreden teruggekeerd en zien we een florerende heropende wijkbieb in de Schilderswijk. Dat gunnen wij Spoorwijk ook. Het vorige college vond bovendien dat de buurtbieb daar als eerste in aanmerking zou komen voor een opwaardering, maar daar heeft het huidige college helaas geen boodschap aan.”

20160324 Amendement geen Decathlon op Forepark-Rhône164,1 kBapplication/pdfdownload
20160324 Motie aanhouden bestemmingsplan Forepark-Rhône85,1 kBapplication/pdfdownload
20160324 Motie verkenning heropening wijkbibliotheek Spoorwijk88,9 kBapplication/pdfdownload
Motie aanpak illegale wietteelt85,5 kBapplication/pdfdownload