ChristenUnie/SGP wil pilot met doneerringen voor statiegeldflesjes

Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 14 september 2022 om 16:39

ChristenUnie/SGP wil pilot met doneerringen voor statiegeldflesjes

De ChristenUnie/SGP zal donderdag in de commissie leefomgeving pleiten voor een pilot met zogenaamde doneerringen. Dit zijn ringen rondom prullenbakken waar mensen hun statiegeldflesjes op kunnen plaatsen.

Fractievertegenwoordiger Elisa van Dam legt uit waarom dit zo belangrijk is: “Je kunt er niet meer omheen, ook op plastic flesjes zit statiegeld. Veel mensen gooien de flesjes desondanks nog weg. Door doneerringen te gebruiken wordt meer plastic gerecycled én geven we een humane en menswaardige manier om statiegeldflesjes te verzamelen en in te leveren voor mensen die dat extra geld goed kunnen gebruiken.’’

Volgens van Dam is het simpel: ‘’Doneerringen zorgen voor bewustwording, helpen mensen verder en de flesjes worden gerecycled, win-win-win.” Helaas is de wethouder tot nu toe nog niet enthousiast over de plannen. Zo vindt hij de doneerringen niet mooi en is hij bang dat er meer zwerfafval in de natuur terecht komt. Van Dam vindt deze zorgen voorbarig: “In Duitsland zijn de doneerringen een groot succes en ook een aantal steden in Nederland zijn er al mee begonnen. Laten we leren van deze steden en starten met een pilot in Den Haag op drukke plekken, zoals rondom de grote stations.”

Labels: , ,