ChristenUnie/SGP: meer middeldure woningen in Escamp

moerwijkmaandag 22 januari 2018

Afgelopen week uitte stadsdeeldirecteur René Baron zijn grote zorgen over de toekomst van Escamp in een opinieartikel op de website http://www.platformstad.nl. Hij gaf in zijn artikel aan dat er in dit stadsdeel te veel goedkope woningen zijn en er weinig verbondenheid is met elkaar. En als we niet actief ingrijpen stapelen sociale problemen in Zuidwest zich verder op en wordt het steeds meer overleven in grote delen van Escamp in plaats van samenleven. Deze noodkreet is de ChristenUnie/SGP uit het hart gegrepen.

Deze fractie heeft daarom vragen gesteld aan het Haagse college van B&W. Raadslid Pieter Grinwis: “Dat Den Haag de meest gesegregeerde stad is van ons land, is geen nieuws, maar dat de kloof tussen veen en zand steeds groter wordt baart mij enorme zorgen. De afgelopen jaren is Zuidwest, en met name wijken als Moerwijk en Bouwlust, het kind van de rekening geworden. In deze wijken met te veel sociale huurwoningen zijn de afgelopen jaren zeer veel kwetsbare mensen komen wonen. Het sociale weefsel is er stuk, de rek is eruit en de balans tussen wat we van de sociaal zwakkeren vergen en van de sociaal sterkeren vragen is zoek. Nu ons land en onze stad uit de crisis zijn, is er de kans het stadsdeel Escamp een duw de goede richting op te geven. Als het aan de ChristenUnie/SGP ligt grijpen we die kans, en wel zo snel mogelijk.”

De ChristenUnie/SGP wil daarom dat de wijken in Escamp diverser worden door meer middeldure koop- en huurwoningen met huren tussen de €700-€900 te bouwen. Om te beginnen reserveert de CU/SGP in haar verkiezingsprogramma daarom €50 miljoen om voor de middenklasse interessante woningen in Moerwijk, Bouwlust en andere wijken op het veen te bouwen en als tegenhanger tegelijk meer sociale huurwoningen op het zand. Ook moet de gemeente woningcorporaties ruimte geven om veel slimmer woningen toe te wijzen, zodat zowel via de bouw van interessante woningen als door een beter woningtoewijzigingsbeleid er nieuwe vitale groepen mensen in Zuidwest komen wonen. Pieter Grinwis: "Als we de boel in Escamp op zijn beloop laten, dan zeg ik het stadsdeeldirecteur Baron na: dan voltrekt zich onder onze ogen een sociologische ramp."

Foto: Gebiedsverkenning Moerwijk Oost – Must stedenbouw

Schriftelijke vragen betreffende zorgen Den Haag Zuidwest182,3 kBapplication/pdfdownload
Wonen & Ruimtelijke ordening

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: meer middeldure woningen in Escamp'