tonnenmonumentdinsdag 23 januari 2018

Als het aan de ChristenUnie/SGP ligt krijgt nu eindelijk het Tonnenmonument een mooiere en waardige plek. Dit staat er nu maar verloren bij langs de Pijp tussen de Eerste en Tweede Haven. Bovendien wordt het als alle bouwplannen die op stapel staan doorgaan, steeds verder ingebouwd. Raadslid Pieter Grinwis: “Dit monument, dat herinnert aan een florerende haringvisserij, verdient een betere en meer zichtbare plek. Al jaren wordt er over verplaatsing gesproken, er zijn honderden handtekeningen verzameld, maar het Haagse stadsbestuur heeft nog nooit actie ondernomen. Wat mijn fractie betreft is het nu echt tijd voor actie. Verplaats het monument bijvoorbeeld, zoals ook het Comité Respect voor het Tonnenmonument bepleit, naar de uitstulping van de haven voor het Zeemanshuis. Op die plek zien alle vissers het monument als ze thuis komen in de Scheveningse Haven en heeft het een betere aansluiting bij de visserij in de Eerste Haven.”

Historie zichtbaar maken

Daarnaast wil de ChristenUnie/SGP dat de Scheveningse visserijgeschiedenis meer zichtbaar wordt bij de Scheveningse Hoek. “De hoek bij de Scheveningse Bank is nu vrij leeg. Deze historische plek, waar vanouds de vissersvrouwen hun mannen en zoons uitzwaaiden en weer (verdrietig genoeg ook meermaals tevergeefs) op hen wachtten, zou meer historie mogen uitstralen, bijvoorbeeld door fotopanelen te plaatsen waarop de geschiedenis van de visserij zichtbaar wordt gemaakt. Het zou een mooi gebaar aan de Scheveningse gemeenschap zijn van het college om dat in dit feestjaar aan Zee te onthullen”, aldus lijsttrekker Pieter Grinwis. Bovendien kan de (geschiedenis van de) Scheveningse visserij zo ook interessanter worden voor bezoekers van Scheveningen.

sv_betreffende tonnenmonument en Scheveningse Hoek557,2 kBapplication/pdfdownload
Cultuur
Scheveningen

Reacties op 'Verplaats Tonnenmonument naar waardige plek - Historie Scheveningse visserij meer zichtbaar maken'