Schoon genoeg van vieze lucht in Den Haag

highlight-luchtkwaliteit-660x290zaterdag 17 maart 2018

Wat de ChristenUnie/SGP betreft hebben de ruim honderdduizend kinderen in Den Haag recht op een gezonde omgeving om in op te groeien en gezonde lucht om in te ademen. Wat daarom nodig is, is minder ruimte voor vervuilende voertuigen in onze stad en inzetten op een rookvrije generatie. En dus moet blowen op straat, te beginnen bij scholen, pleinen en rond speeltuinen, aan banden worden gelegd. Lijsttrekker Pieter Grinwis: “Je hoort veel partijen deze weken mooie woorden spreken over de noodzaak van schonere lucht. Ter linkerzijde pleiten ze daarbij voor uitbreiding van de milieuzone en voor de scooters van de fietspaden. Ter rechterzijde voor het terugdringen van drugsoverlast, zoals het aanpakken van de overconcentratie coffeeshops in de Weimarstraat en het tegengaan van blowen op straat. Maar wie bepleit het nu allebei? Wie gaat er nu echt voor gezonde lucht? Precies, u raadt het al, de ChristenUnie/SGP. Blijkbaar de enige partij die de lucht in onze stad écht schoon en gezond wil krijgen.”

Minder vervuilend verkeer

Één van de boosdoeners als het gaat om luchtvervuiling zijn oude diesels. De ChristenUnie/SGP wil daarom dat ook voor deze personenauto’s de milieuzone gaat gelden. Daarnaast gaat de milieuzone wat de partij betreft ook in een groter gedeelte van de stad gelden. Pieter Grinwis: “Vervuilende voertuigen moeten we weren uit de dichtstbevolkte delen van onze stad. Natuurlijk wel in combinatie met een goede sloopregeling. Deze bestaat nu al, maar daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. Dat zal bij een stevigere milieuzone natuurlijk anders worden. En natuurlijk moet ook de lucht op onze fietspaden schoner worden. Als iets ongezond is in Den Haag, is het wel een fietstocht achter de scooter. Daarom gaan scooters en snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan. Zo voorkom je dat je de uitlaatgassen van de scooter voor je aan het inademen bent, wel zo prettig lijkt me.”

Den Haag drugswalmvrij

Opgroeien in een schone en gezonde stad gaat wat de ChristenUnie/SGP betreft over meer dan alleen maar verkeer. Pieter Grinwis: “Wat ook zo smerig is in onze stad, is die wietlucht. Hopelijk laat het voorjaarsweer niet lang meer op zich wachten, maar het nadeel is wel dat als ik bijvoorbeeld ‘s avonds door de Piet Hein- en Weimarstraat naar huis fiets, ik mazzel heb als ik niet bedwelmd door de wietdampen thuiskom. Blowen op straat, in speeltuinen en bij scholen, het gebeurt gewoon in Den Haag, ook als het niet mag. Dat valt toch niet te rijmen met de wens voor een schone en gezonde lucht voor onze kinderen? Wat ons betreft wordt er dus niet meer op straat geblowd en al helemaal niet meer op plaatsen waar veel kinderen zijn, zoals in de buurt van schoolpleinen en speeltuinen. Op naar een rookvrije en uitlaatgasloze generatie.” Kortom, maatregelen tegen vervuilend verkeer zijn belangrijk, maar we moeten wat de ChristenUnie/SGP betreft dus ook optreden tegen de andere ongezonde walmen in onze stad.

Reacties op 'Schoon genoeg van vieze lucht in Den Haag'