Hout bewerkenwoensdag 03 oktober 2018

Vandaag bleek uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat maar liefst 4,6% van alle werkenden niet van hun salaris kan rondkomen. In Den Haag ligt dat percentage zelfs bijna twee keer zo hoog. Daarmee hoort Den Haag in het trieste rijtje koplopers in ons land met relatief de meeste werkende armen. Al langere tijd vraagt de Haagse ChristenUnie/SGP aandacht voor deze werkende armen en opnieuw vraagt de fractie aandacht voor deze mensen door vragen aan het gemeentebestuur te stellen. Pieter Grinwis: “Dit is echt vergeten armoede in onze wijken. Het gaat om mensen die werk hebben, maar iedere maand weer de eindjes aan elkaar moeten knopen. Onze ruimhartige armoedehulp is er ook voor hen. Alleen veel mensen weten dit niet. Nu blijkt dat er steeds meer werkende armen zijn, vraag ik het college zich extra in te spannen om deze mensen te bereiken.”

Meer werken, meer verdienen

Daarnaast vindt Pieter Grinwis het van groot belang dat deze mensen zelf meer inkomen kunnen gaan verwerven. “Hulp bij het rondkomen is op korte termijn wellicht noodzakelijk, maar voor de langere termijn is het natuurlijk beter als mensen zelf meer inkomen krijgen. En daar kan de gemeente best een handje bij helpen. Bijvoorbeeld door werkenden te helpen bij het vinden van een beter betaalde baan, of een baan met meer uren. En natuurlijk moeten we als gemeente het goede voorbeeld geven en alleen in zee gaan met werkgevers die hun personeel een goed en bij voorkeur vast contract aanbieden en ingehuurde krachten voldoende betalen. Zo kan de gemeente vanuit haar rol proberen een halt toe te roepen aan de wildgroei aan het aantal flexibele contracten, 0-urencontracten en het onderbetalen van zzp’ers.”

Vragen over werkende armen164,7 kBapplication/pdfdownload
Armoede
Werkgelegenheid

Reacties op 'Maak werk van werkende arme - ChristenUnie/SGP wil meer aandacht voor vergeten armoede'