Den Haag moet snel van het lachgas af

lachgas.jpgwoensdag 07 oktober 2020

Meer dan een jaar geleden presenteerde de ChristenUnie/SGP-fractie het initiatiefvoorstel “van het lachgas af”. Inmiddels hebben ook de Haagse fracties van CDA, VVD, Hart voor Den Haag/Groep de Mos en NIDA zich achter en onder het voorstel geschaard. Frans de Graaf (VVD), Kavish Partiman (CDA), Arjen Dubbelaar (HvdH/GdM), Adeel Mahmood (NIDA) en Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Het is hoog tijd om door te pakken. Dit initiatiefvoorstel pakt het groeiende probleem van het lachgasgebruik in onze stad, vooral onder jongeren, bij de wortel aan, namelijk bij de verkoop van dit goedje. Met het voorgestelde gerichte verbod komen we als stad eindelijk van het lachgas af.” Donderdag 8 oktober wordt het voorstel behandeld in de Commissie Bestuur en de maandag erop in de Haagse raad.

De maatregelen die de indieners voorstellen dienen twee doelen: aan de ene kant het tegengaan van het gebruik van lachgas en aan de andere kant het tegengaan van de verkoop van lachgas op straat, in de horeca, detailhandel en tijdens evenementen. Grinwis (ChristenUnie/SGP): “De overlast door lachgas duurt al jaren voort. Veel inwoners ergeren zich aan de rondzwervende ampullen en de geluidsoverlast wanneer lachgas bijvoorbeeld wordt gebruikt onder hun balkon. Bovendien brengt overmatig gebruik gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals hartfalen, gehoorbeschadiging en bloedarmoede. En niet te vergeten, lachgas is zeer sterk broeikasgas dat het klimaat flink opwarmt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de lachgasgebruikers die vrolijk en wel achter het stuur in de auto stappen met niet zelden ongelukken tot gevolg.” Arjen Dubbelaar (HvDH/GdM) vervolgt: “Al jaren stellen we vragen over de overlast door lachgas, het gebruik en de gevolgen voor onze jongeren. Goed dat we als raad nu eindelijk lijken te gaan doorpakken.” Adeel Mahmood (NIDA) valt hem bij: “Het is hoog tijd om afscheid van die troep in ons straatbeeld te nemen. Een verkoopverbod op lachgas draagt bij aan een schone en gezonde stad”.

Het afgelopen jaar is ook landelijk aanstalten gemaakt om het gebruik en de verkoop van lachgas tegen te gaan. De Graaf (VVD): “Minister Grapperhaus en Staatssecretaris Blokhuis willen lachgas op de softdrugslijst zetten, maar de vraag is nog of en wanneer deze maatregel ingevoerd wordt. Het zou 1 januari 2021 zijn bij de eerste aankondiging, maar dat gaat niet lukken. Wordt het 1 juli 2021, wordt het later? Hoe dat ook zij, wij moeten niet wachten tot het Rijk actie onderneemt, maar zelf ingrijpen. Daarmee geven we ook het signaal af aan kabinet en Kamer om door te pakken.” Partiman (CDA) vervolgt: “Laten we een voorbeeld nemen aan de gemeente Arnhem. Zij waren zo verstandig om als eerste gemeente in Nederland een totaalverbod op de verkoop van lachgas in te voeren. Op dit moment loopt er een bodemprocedure bij de Raad van State waarin wordt bekeken of dit beleid stand kan houden. Als dat zo is, moeten we die Arnhemse aanpak gelijk in Den Haag doorvoeren, zoals we ook in het coalitieakkoord hebben afgesproken.”

Herziene versie Initiatiefvoorstel lachgas350,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Den Haag moet snel van het lachgas af'