Sluit hotel bij constateren illegale prostitutie

woensdag 23 juni 2021

De ChristenUnie/SGP zal woensdag in het veiligheidsdebat pleiten voor het snel sluiten van hotels en short-stay appartementen bij het constateren van illegale prostitutie. Wat Koen van Haeften (fractievertegenwoordiger) betreft moet er hard worden opgetreden tegen de schimmige wereld van prostitutie in hotels: “Helaas komt het regelmatig voor dat prostituées hun diensten aanbieden in hotels, al dan niet onder dwang van een pooier. Dit is verboden, het zorgt voor onveilige situaties voor de vaak kwetsbare prostituées en voor overlast voor de overige gasten.” Van Haeften pleit daarom voor strenge maatregelen voor hotels die dit toch faciliteren. “Wat mij betreft geeft de gemeente een duidelijk signaal aan hoteleigenaren: als er illegale prostitutie wordt geconstateerd in een hotel wordt deze gelijk gesloten. Dit moet een goede prikkel zijn voor hoteleigenaren om geen kamers te verhuren als ze vermoeden dat deze gebruikt wordt voor illegale prostitutie.”

In het debat wordt ook de door de politie opgestelde Veiligheidskaart besproken, die vanwege de coronapandemie een vertekend beeld laat zien van de criminaliteit in Den Haag in 2020. Opvallend is wel dat het aantal gevallen van cybercrime is verdubbeld. Wat Van Haeften betreft wordt hier meer voor gewaarschuwd: “Bijna iedereen met een mobiele telefoon heeft de afgelopen weken wel een phishingbericht met een link gehad dat een pakketje onderweg is. Weer een nieuwe manier om mensen geld afhandig te maken. Als het aan de ChristenUnie/SGP ligt doet de gemeente meer om mensen hiervoor te waarschuwen.”

Reacties op 'Sluit hotel bij constateren illegale prostitutie'

Eerdere nieuwsberichten > 2021