Breid tijdelijk gedeeltelijk verbod op verkamering uit naar de hele stad

vreeswijkstraat.jpgwoensdag 13 mei 2020 15:27

Het Haagse stadsbestuur moet zo snel mogelijk, en uiterlijk over twee weken, verkamering in de hele stad tijdelijk verbieden. Dit in aanloop naar aangescherpt kamerbewoningsbeleid, dat later dit jaar zal worden vastgesteld door de gemeenteraad. Het bijna ongelimiteerd opknippen van woningen in kleine hokjes in de vaak al druk bevolkte wijken moet maar eens afgelopen zijn. Met een breed ondertekende raadsuitspraak roepen ChristenUnie/SGP, de Haagse VVD, Hart voor Den Haag en GroenLinks het college van B&W hiertoe op tijdens de raadsvergadering van 13 mei. Deze partijen zijn teleurgesteld nu wethouder Balster slechts in een tiental wijken een tijdelijk verbod heeft ingesteld, terwijl om een algehele bevriezing van de vergunningverlening was gevraagd. “De bewoners van de Leyenburg zijn weliswaar geholpen en dat is fijn, maar de bewoners van wijken als Bezuidenhout, de Rivierenbuurt en het Zeeheldenkwartier hebben het nakijken, terwijl ook daar de leefbaarheid wordt aangetast door de huidige bijna ongeremde verkamering”, aldus Mariëlle Vavier (GroenLinks), Jan Pronk (VVD), William de Blok (Hart voor den Haag) en Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP).

Afgelopen november dienden GroenLinks, Hart voor Den Haag en ChristenUnie/SGP het initiatiefvoorstel ‘Laat ’t leefbaar, verminder verkamering’ in, waarin de partijen een heel aantal concrete voorstellen hebben gedaan om de problemen als gevolg van verkamering te beperken. Wethouder Balster moet nog altijd op dit initiatiefvoorstel reageren. Eén van de voorstellen daarin was een verbod op het verkameren van goedkopere, want schaarse woningen. Vavier: “De wethouder heeft deze maatregel uitgekozen voor een tijdelijk verbod. Maar deze was bedoeld als structurele maatregel als onderdeel van een heel pakket. Dat is natuurlijk een goed begin, maar echt nog niet voldoende en het creëert  een mogelijk waterbedeffect naar andere wijken, zoals Regentessekwartier, Bezuidenhout en het Geuzenkwartier.” William de Blok (Hart voor Den Haag) vervolgt: “Natuurlijk moeten er kamers bijkomen in Den Haag, maar voeg die toe bij nieuwbouwprojecten. Niet in de vaak oudere en nu al drukbevolkte wijken, waar we betaalbare woningen willen behouden voor Haagse gezinnen én de leefbaarheid willen beschermen.

Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Het is natuurlijk fijn dat Balster Leyenburg verlost heeft van de almaar verdergaande verkamering. In deze mooie wijk waren de problemen veruit het grootst. Terecht kwamen de bewoners in het geweer tegen het almaar meer opknippen van prima gezinswoningen in talloze kamers met geluidsoverlast, parkeeroverlast en minder sociale samenhang tot gevolg. Doordat de gemeente heel makkelijk vergunningen voor het opknippen van woningen in kamers afgeeft, zonder eisen op bijvoorbeeld het gebied van geluidsisolatie, staat de leefbaarheid in veel wijken onnodig onder druk. En echt niet alleen in de goedkoopste wijken van de stad. Beleggers en huisjesmelkers slaan net zo goed hun slag in de Rivierenbuurt en Bezuidenhout.” Jan Pronk (VVD) vervolgt: “En ook die middeldure woningen zijn schaars, om over de gevolgen voor de leefbaarheid nog maar te zwijgen. Het probleem is té groot en kan niet gestopt worden met de beperkte maatregel van de wethouder, die hij ook nog eens met veel bombarie presenteerde. Gelukkig lijkt er een brede meerderheid in de raad die een totaalverbod wil en die dit stadsbrede probleem ook stadsbreed wil oplossen. Wethouder Balster moet kortom aan de bak voor een leefbare stad.”

Initiatiefvoorstel Laat 't Leefbaar Verminder Verkamering - definitief.pdf464,5 kBapplication/pdfdownload
motie bevriezing vergunningverlening kamerbewoning.pdf167,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Breid tijdelijk gedeeltelijk verbod op verkamering uit naar de hele stad'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > mei