betaald parkerenmaandag 27 november 2017

De ChristenUnie/SGP heeft bij het stadsbestuur voor elkaar gekregen dat er zeker 2-3 weken coulant wordt omgegaan met de handhaving van betaald parkeren in die wijken waar deze maand betaald parkeren wordt ingevoerd: Havenkwartier, Geuzenwijk, Statenkwartier, Schilderswijk en Transvaal. Bij de jaarvergadering van de Bewonersorganisatie Havenkwartier (BOH) 21 november jl. bleek dat een meerderheid van de bewoners in genoemde Scheveningse wijken nog geen parkeervergunning had ontvangen en dat een enkeling opnieuw de hele aanvraagprocedure moest doorlopen. Raadslid Pieter Grinwis: “De invoering van het betaald parkeren is veel te snel gegaan in dit deel van Scheveningen. Daarom had mijn fractie eerder voorgesteld de invoering van het betaald parkeren uit te stellen, maar daar was helaas geen raadsmeerderheid voor. Aangezien een deel van de bewoners nog geen vergunning had, heeft mijn fractie afgelopen donderdag met een aangenomen motie geregeld dat er geen boetes worden uitgeschreven, totdat iedereen de vergunning kan hebben.”

Onderhoudsbedrijven dupe betaald parkeren

Betaald parkeren – ook overdag – breidt als een olievlek uit in Den Haag en Scheveningen. Onbedoeld gevolg hiervan is dat (kleine) ondernemers steeds vaker moeten betalen voor parkeren bij klanten. Pieter Grinwis: “De schilders, loodgieters, stukadoors en andere ambachtslieden die elke dag met hun bestelwagen of -bus naar hun klant gaan, worden daardoor op hoge kosten gejaagd. Als je klantenkring zich met name in betaald parkeren gebied bevindt, bijvoorbeeld in Geuzenwijk en Statenkwartier, ben je zo maar €3000 per jaar kwijt aan betaald parkeren. Stel je voor dat je als MKB’er met 3 busjes voor moet rijden…! Die kosten kun je niet zomaar doorberekenen aan klanten.” De ChristenUnie/SGP vindt dat deze ondernemers tegemoet moeten worden gekomen, bijvoorbeeld middels een betaalbare vergunning  voor een jaar. Een meerderheid van de raad was het met de fractie eens en de wethouder gaat er mee aan de slag.

De ChristenUnie/SGP vindt ook dat scholen er bekaaid vanaf komen in het parkeerbeleid van de gemeente. Daarom heeft de fractie samen met de Haagse VVD voorstellen gedaan om hen tegemoet te komen. Pieter Grinwis: “De rekening voor het betaald parkeren, die kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar, komt bij scholen terecht en gaat dus niet naar onderwijs voor Haagse kinderen. Ik ben daarom blij dat de motie die we met de Haagse VVD hebben ingediend is aangenomen, zodat er in de toekomst geen onderwijsgeld onnodig gaat naar parkeerkosten en er voortaan genoeg parkeervergunningen voor leerkrachten beschikbaar zijn.”

Scheveningen
Verkeer & Vervoer

Reacties op 'Pas op de plaats handhaving betaald parkeren - ChristenUnie/SGP: kom leraren en loodgieters tegemoet'

Eerdere nieuwsberichten > 2017