Bewoners opnieuw dupe horecabeleid

pexels-photo-157534vrijdag 16 februari 2018

Met de uitbreiding van het aantal festiviteiten voor horecazaken zijn bewoners opnieuw de dupe geworden van het horecabeleid in Den Haag. Nadat twee jaar geleden de openingstijden zijn verruimd, is nu besloten het aantal festiviteiten waarbij geen geluidsnormen gelden in de stad fors uit te breiden. Concreet betekent dit voor de bewoners: vaker geluidsoverlast. Raadslid Pieter Grinwis: “Het is treurig om te zien dat politieke partijen als D66, Groep De Mos en de HSP blijven roepen dat er koste wat kost meer reuring moet komen. Het interesseert ze niet wat de gevolgen voor bijvoorbeeld de gezondheid van bewoners zijn. Met het aannemen van dit voorstel mogen horecazaken vaker en langer geluidsnormen overtreden, terwijl er geen isolatiemaatregelen getroffen worden of duidelijk is wat de risico’s zijn voor de volksgezondheid. Reuring is voor veel partijen blijkbaar belangrijker dan de gezondheid van onze inwoners.”

Normen vastleggen voor lage tonen
De ChristenUnie/SGP heeft een aantal voorstellen gedaan om de overlast voor omwonenden binnen de perken te houden. Pieter Grinwis: “Ook wij vinden dat een stad mag bruisen, maar er zijn wel grenzen. Zodra gezondheid van bewoners in het geding komt, of de overlast buiten de perken gaat, moeten we een streep trekken.” Slechts één voorstel van de fractie kon op een meerderheid rekenen. Pieter Grinwis vervolgt: “De meeste partijen luisteren alleen naar bewoners als het ze uitkomt. Als het gaat om horeca, dan blijken bewoners voor de meeste partijen slechts een lastige sta in de weg. Gelukkig hebben wij het wel voor elkaar gekregen dat er onderzoek komt naar geluidsnormen voor lage bastonen. Deze tonen dreunen door alle oude panden in de binnenstad en voelen mensen in hun bed. Er komt een onderzoek om te kijken of hiervoor, net als in Amsterdam, normen kunnen worden vastgelegd.”

Reacties op 'Bewoners opnieuw dupe horecabeleid'