Groep de Mos en ChristenUnie/SGP: ‘Haal lachgas weg uit winkeletalages’

Slagroompatroondonderdag 12 april 2018

De Haagse gemeenteraadsfracties van Groep de Mos / Hart voor Den Haag en ChristenUnie/SGP zijn bezorgd over het groeiende gebruik van lachgas. Behalve in de medische wereld wordt lachgas ook gebruikt in de industrie. Daarom is door Europese regelgeving lachgas in de vorm van slagroompatronen vrij verkrijgbaar. “Wat mensen zich niet realiseren is dat ongecontroleerd en veelvuldig gebruik van lachgas schadelijk is voor de gezondheid. Zo zal door zuurstoftekort verschijnselen kunnen optreden als duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid, misselijkheid, gevoelloosheid en flauwvallen”, aldus Richard de Mos en Pieter Grinwis, die willen dat het stadsbestuur steviger tegen het gevaarlijke recreatieve gebruik van lachgas.

Er zijn in Nederland winkels en winkelketens die verkoop beperkende maatregelen van lachgas hebben genomen. Bijvoorbeeld door de patronen buiten het zicht te plaatsen, niet te verkopen aan minderjarigen en / of door een maximale hoeveelheid patronen per persoon te verkopen. Dit is in Den Haag helaas nog niet het geval. Daar zijn de patronen in veel winkels makkelijk te verkrijgen. Sterker: ze worden open en bloot in de etalages aangeboden en op winkelruiten gepromoot.

“Ga met de aanbieders van slagroompatronen om tafel om te komen tot verkoop beperkende maatregelen, zodat er eind van dit jaar geen patroon meer in het zicht ligt”, aldus De Mos en Grinwis, die daarnaast pleiten voor het realiseren van meer bewustwording onder jongeren over de gevaren van lachgas als partydrug.

Schriftelijke vragen lachgas524,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Groep de Mos en ChristenUnie/SGP: ‘Haal lachgas weg uit winkeletalages’'

Eerdere nieuwsberichten > 2018