ov banner.pngwoensdag 28 november 2018

Het verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, openbaar vervoer en overheidsgebouwen moet in Den Haag gewoon worden gehandhaafd. Pieter Grinwis, fractievoorzitter van de ChristenUnie/SGP Den Haag, wil er geen misverstand over laten bestaan: “Deze wet gaan we natuurlijk gewoon handhaven. Dat de burgemeester van Amsterdam meent dat voor die republiek andere regels gelden dan voor de rest van het land moet ze zelf weten, in Den Haag moeten we het boerkaverbod gewoon handhaven. Ik verwacht van onze burgemeester wél respect voor deze wet. Zeker nu ook Utrecht en Rotterdam kanttekeningen plaatsen, verwacht ik dat ons stadsbestuur klare taal spreekt en zegt: dit gaan we gewoon doen.” Ook om inhoudelijke redenen vindt Pieter Grinwis het belangrijk dat het verbod wordt gehandhaafd. “Het is toch ontzettend bevreemdend en intimiderend als een dokter, buschauffeur of docent niet het gezicht van een patiënt, passagier of leerling kan zien? Meer dan waar ook is het op deze plekken belangrijk om elkaar aan te kunnen kijken.”

“Hoezeer we er ook ongemak en onbehagen bij voelen, als iemand zich vrijwillig wil verbergen achter een lap stof, dan kan dat in Nederland. Tegelijk moeten we de barbaarse boerka, die vrouwen ontmenselijkt en het sociale verkeer tussen mensen ernstig belemmert, nooit normaal gaan vinden. Degene die vrijwillig voor het dragen van gezichtsbedekkende kleding kiest, zal dan ook de gevolgen van deze keuze onder ogen moeten zien.” De ChristenUnie/SGP dient donderdag een motie in om het gedeeltelijk verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding zodra van kracht gewoon te gaan handhaven. “De persoonlijke opvatting van een bestuurder over een wet kan en mag immers niet betekenen dat je die maar niet gaat handhaven.”

20181129 motie handhaven gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding.pdf146,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Den Haag moet boerkaverbod natuurlijk gewoon handhaven - “We zijn hier niet in de republiek Amsterdam”'