Pieter Grinwiswoensdag 28 november 2018

Al langere tijd vraagt de ChristenUnie/SGP het college om projectontwikkelaars mee te laten betalen aan goed OV in onze stad. Raadslid Pieter Grinwis: “In het coalitieakkoord staan mooie voornemens over het bouwen van huizen met minder parkeerplaatsen dan voorheen. Dat betekent twee dingen. Ten eerste veronderstelt minder parkeergelegenheid een goed alternatief voor de auto, ofwel goed OV. En ten tweede zijn projectontwikkelaars per huis vele duizenden euro's voordeliger uit. Parkeerplekken, zeker inpandige, zijn immers duur. Wat is dan logischer als vanaf nu projectontwikkelaars gaan meebetalen aan investeringen in dure OV-infrastructuur, te beginnen met de hoogwaardige OV-verbinding tussen de Binckhorst en Den Haag Centraal. Bovendien zorgt een goede OV-verbinding ervoor dat de vastgoedprijzen stijgen. Ook dat is een grond om projectontwikkelaars mee te laten betalen aan het bouwen van nieuwe OV-verbindingen. Het is niet logisch dat we publiek dure investeringen moeten doen om een wijk als Binckhorst te ontsluiten, terwijl private partijen de winst daarvan geheel in hun eigen zak kunnen steken.”

Tot voor kort hield het stadsbestuur zich muisstil over deze vorm van meebetalen aan duur OV, maar sinds kort laat verkeerswethouder Van Asten zich luid en duidelijk in de media horen dat dit nu toch echt moet gaan gebeuren. Grinwis: "Niet verwonderlijk natuurlijk: het Rijk en de MRDH komen maar mondjesmaat over de brug met geld voor een nieuwe dure lightrailverbinding met de Binckhorst. Een ondergrondse variant gaat zeker 600 miljoen euro kosten. Elke euro is dus welkom. Maar dan moet het wel geregeld worden. En het college heeft deze medebekostiging door projectontwikkelaars niet geregeld in de Binckhorstplannen, die de raad morgen bespreekt en vaststelt. En daar gaan nota bene 5000 woningen gebouwd worden. Dat betekent al snel enkele tientallen miljoenen extra voor het OV op de Binckhorst. Ik roep de wethouder op de daad bij het woord te voegen: put your money where your mouth is.” De ChristenUnie/SGP zal daarom morgen een voorstel indienen dat regelt dat ontwikkelaars gaan meebetalen aan de OV-ontsluiting van Binckhorst. Het college kan op basis daarvan vervolgens gaan bepalen hoe hoog dat bedrag per huis kan zijn.

20181129 amendement medebekostiging OV-ontsluiting Binckhorst.pdf264,9 kBapplication/pdfdownload
20181129 motie medebekostiging OV-ontsluiting Binckhorst.pdf284,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: laat ontwikkelaars meebetalen aan goed OV Binckhorst - "Wethouder, put your money where your mouth is"'