Reactie ChristenUnie/SGP op Rekenkameronderzoek Haagse Markt

haagse markt.jpgdonderdag 18 juli 2019 14:16

Ondernemers op de Haagse markt hebben jarenlang meer moeten betalen dan de gemeente met hen had afgesproken. “De gemeente vraagt maar liefst 71% teveel huur, dat is bizar”, reageert fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Goed dat de rekenkamer dit heeft onderzocht. Pijnlijk dat onze vermoedens waar bleken. In 2015 vroeg mijn fractie al om een onafhankelijk onderzoek, omdat we van alle kanten klachten hoorden van ondernemers. Ze voelden zich genegeerd en niet serieus genomen. Niets blijkt minder waar. Dat de gemeente de aanbeveling van de Rekenkamer moet volgen en nu over de brug moet komen met een volwaardige compensatie staat buiten kijf.”

“Hardwerkende ondernemers zijn structureel benadeeld en de dupe van een stadsbestuur dat zijn afspraken niet nakomt”, vervolgt Grinwis. “De gemeente blijkt bijvoorbeeld op het gebied van ongedierte- en gladheidsbestrijding de zaken niet op orde te hebben en afgesproken taken niet uit te voeren. De laksheid die daaruit blijkt, vind ik ongelooflijk.” Sommige ondernemers moeten onevenredig veel huur betalen vergeleken met andere ondernemers. Na de herinrichting van de Haagse Markt is de gemeente de huur op een andere manier gaan berekenen. Pieter Grinwis: “Hierdoor is het verschil in tarieven soms bijna €2900 euro! Dat is echt ongehoord, helemaal gezien het feit dat de raad buitenspel is gezet bij de besluitvorming over deze nieuwe manier van doorbelasting van het marktgeld.”

De fractievoorzitter wil dat het college lessen trekt uit de harde conclusies van het onderzoek. “Ondernemers op onze Haagse markt verdienen het niet om op deze manier slachtoffer te worden van onzorgvuldig beleid van het college. Het is tijd om niet alleen mooie woorden over deze ondernemers te spreken als stadsbestuur, maar hen echt recht te doen, ook financieel.”

Lees hier wat we eerder schreven over de Haagse Markt.

Reacties op 'Reactie ChristenUnie/SGP op Rekenkameronderzoek Haagse Markt'

Eerdere nieuwsberichten > 2019 > juli