ChristenUnie/SGP en PvdA willen universiteit inzetten om beleid te toetsen

Campus_Den_Haag_Universiteit_Leiden_01.jpgwoensdag 11 maart 2020 12:15

Haagse kennisinstituten zoals de Campus Den Haag - Universiteit Leiden moeten het economisch beleid van de gemeente toetsen, vinden de PvdA en ChristenUnie/SGP. Hiervoor zullen raadsleden Bülent Aydin (PvdA) en Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) vandaag pleiten tijdens het debat over de economische visie van het stadsbestuur. Op dit moment is het onvoldoende helder of de genomen economische maatregelen in de visie de juiste zijn en wat de daadwerkelijke effecten van de maatregelen zijn, zo blijkt ook uit onderzoek van de Rekenkamer. Het is bijvoorbeeld volstrekt onduidelijk of de evenementen en toeristische attracties waarin het stadsbestuur investeert daadwerkelijk leiden tot meer banen. Dit vaststellen is geen sinecure en daarom heeft het college het voornemen om elk najaar over ‘de staat van de Haagse Economie’ te rapporteren en hierbij kunnen kennisinstellingen volgens de PvdA en ChristenUnie/SGP een belangrijke rol spelen.

Daarom stellen de twee partijen voor om beleid lokaal en onafhankelijk onder de loep te laten nemen door de universiteit. Aydin: “Het zou enorm zonde zijn als achteraf blijkt dat we kostbare tijd en geld hebben verspild, doordat maatregelen toch niet efficiënt en doeltreffend blijken te zijn. Ik zou zeggen: weet waaraan je begint en laat de maatregelen grondig en onafhankelijk onderzoeken, voordat je over een paar jaar de koe in de kont moet kijken en er geld is weggegooid.”

In Amsterdam en Rotterdam helpen kennisinstituten al mee met het onderzoek naar beleidseffecten en volgens Aydin en Grinwis doet goed voorbeeld goed volgen. Grinwis: “We zijn trots op onze universiteit en haar excellente studenten en onderzoekers, laten we die dan ook benutten.” Sowieso mist hij in het economisch beleid een strategie om Den Haag als kennisstad te profileren. “Als je jezelf graag op de kaart zet als de internationale stad van Vrede en Recht, waarom zorg je er dan niet voor dat je de beste faculteit van de wereld op dit gebied binnen je stadsgrenzen hebt? Dan haal je niet alleen talentvolle mensen naar je stad, maar is er ook een grotere kans dat ze na hun studietijd hier blijven wonen.”

De inzet van onderwijsinstellingen is des te belangrijker, omdat een van de doelstellingen van de gemeente is om samen met bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke partijen, oplossingen te ontwikkelingen voor maatschappelijke vraagstukken. Hieruit zou vervolgens kennis, innovatie en (nieuwe) bedrijvigheid ontstaan. Het gebruik van de universiteit bij de evaluatie van het economische beleid, is hier een ultiem voorbeeld van en een mooie stap om deze doelstelling te halen.

Reacties op 'ChristenUnie/SGP en PvdA willen universiteit inzetten om beleid te toetsen'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > maart