kinderopvangtoeslagwoensdag 13 januari 2021

De raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP), Lesley Arp (SP), Birgül Özmen (D66) en Janice Roopram (Hart voor den Haag/Groep de Mos) zijn verbijsterd over de manier waarop de gemeente Den Haag omgaat met het toekennen van kinderopvangtoeslagen uit de zogenoemde SMI-regeling. Uit die regeling krijgen inwoners die om sociale of medische redenen gebruik maken van de kinderopvang een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Deze ouders kunnen namelijk niet bij de Belastingdienst aankloppen voor kinderopvangtoeslag. Maar, zo concluderen de vragenstellers, bij het uitvoeren van die regeling lijkt de gemeente al even onbarmhartig als de Belastingdienst.

“Ons bereikte een schrijnende casus van een gezin dat per abuis bij het verkeerde loket, namelijk bij de Belastingdienst, had aangeklopt voor deze toeslag. Na het terugbetalen van de verkeerd ontvangen toeslag aan de Belastingdienst klopte dit gezin aan bij de gemeente om alsnog een beroep te doen op de SMI-regeling om zo de benodigde toeslag alsnog te krijgen. Maar in plaats dat de gemeente snel over de brug kwam, gaf zij nul op het rekest.” De raadsleden hebben schriftelijke vragen gesteld en dringen aan op een rechtvaardige uitvoering.

Pieter Grinwis: “De argumenten van het college van B&W getuigen van een ongelooflijke onbarmhartige starheid. Met droge ogen schrijft het college dat een kind niet met terugwerkende kracht kan worden opgevangen en dat dus geen toeslag kan worden gegeven voor een in het verleden opgevangen kind. Zulke technocratische lariekoek, dat verzin je toch niet? En ook het argument dat met terugwerkende kracht niet kan worden aangetoond dat de toeslag nodig was is kul. Ouders hebben bewijsmateriaal genoeg, van medische keuringen tot contracten met kinderopvanginstellingen.” Lesley Arp vult aan: “Deze ouders willen gewoon een vergoeding voor de kinderopvangrekeningen die zij de afgelopen jaren onterecht hebben moeten betalen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?” Birgül Özmen: “Help gezinnen die per ongeluk bij het verkeerde loket kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd en ontvangen en gebruik daarbij de menselijke maat. We hebben gezien bij de toeslagenaffaire dat het enorm mis kan gaan als de mens uit het oog verloren wordt, laat dat voor de gemeente een les zijn.”

Daarnaast zijn de raadsleden benieuwd hoe de gemeente omgaat met mensen die langere tijd gebruik moeten maken van de SMI-regeling. Janice Roopram: “Het is bizar dat maximaal 9 maanden gebruik kan worden gemaakt van de regeling, terwijl een chronische ziekte blijvend is. Wat ons betreft moet dat langer kunnen en we vragen het college dan ook de beleidsregel aan te passen.”

schriftelijke vragen SMI-regeling779,9 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP, SP, D66 en Hart voor den Haag vrezen ongekend onrecht - “Starheid college leidt tot beschamende situatie kinderopvangtoeslag”'

Eerdere nieuwsberichten > 2021