Onacceptabele ‘countdown’ naar ‘slokdown’ - ChristenUnie/SGP stelt vragen

countdown slokdown.jpgdonderdag 15 oktober 2020 12:07

Gisteravond, woensdag 14 oktober, kregen we via sociaal medium Twitter beelden te zien van een feest dat plaatsvond in een tent op het Plein in aanloop naar de semi-lockdown, waarbij onder andere alle horecagelegenheden voor vier weken sluiten. Nota bene op het Plein, tegenover de Tweede Kamer waar op dat moment een debat plaats vond over de coronacrisis. Tijdens deze countdown naar de ‘slokdown’ waren er blijkbaar een aantal ‘covidioten’ – dixit Sjaak Bral - die het nodig vonden om nog even helemaal los te gaan. Vervolgens bereikten ons de volgende dag verschillende signalen over het ingrijpen op dit feest. De eigenaar zegt zelf de muziek uitgezet te hebben en de burgemeester geeft aan dat handhaving en politie het feest hebben beëindigd. In de ogen van de ChristenUnie/SGP-fractie is wat is voorgevallen onacceptabel.

De fractie heeft daarom schriftelijk de volgende vragen gesteld aan het stadsbestuur:

1. Wanneer kreeg de politie c.q. de gemeente de eerste signalen dat er een feest gaande was op het Plein?
  2. Hoe laat en hoe is er vervolgens gehandeld om dit feest te beëindigen? Zijn er daarbij mensen aangehouden? Wat heeft de betreffende horecaondernemer zelf ondernomen? Zelf geeft hij aan dat hij om 21.30 uur de muziek heeft uitgedaan, klopt deze lezing?
  3. Was de gemeente überhaupt op de hoogte dat er een feest zou worden georganiseerd in de tent? Had de eigenaar hier toestemming voor? Zo ja, waarom is hier toestemming voor gegeven? Zo nee, hoe kon de eigenaar dit feest dan toch organiseren? Waar was de handhaving?
  4. De GGD adviseert de mensen die aanwezig waren ten minste 10 dagen in quarantaine te gaan en zich bij klachten te laten testen. Worden de aanwezige mensen benaderd door de GGD of de betreffende ondernemer en zo extra aangemoedigd zich hieraan te houden? Immers, de ondernemer moet in het bezit zijn van de contactgegevens.
  5. Wat zijn de consequenties voor deze horecaondernemer die zich niet aan de toen al geldende spelregels hield?
  6. Zijn er ook op andere plekken in Den Haag ‘feestjes’ geweest? Hoe is er gisteren opgetreden dan wel gehandhaafd elders in de stad bij dit soort calamiteiten?
  7. Wat gaat het college en de burgemeester als portefeuillehouder voor openbare orde in het bijzonder doen om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich weer voor gaat doen de komende vier weken tijdens de semi-lockdown, maar ook na de heropening van de horeca?
  8. De nieuwe maatregelen hebben flinke gevolgen voor horecaondernemers. Op welke manier worden horecaondernemers tegemoet gekomen?  Hoe kan het college tegemoet komen aan hun financiële zorgen? Is er een lobby richting het Rijk voor compensatie? Tussen de vragen kan de vragensteller nog nadere tekst invoegen. Deze mag de mening van de partij weergeven.

Reacties op 'Onacceptabele ‘countdown’ naar ‘slokdown’ - ChristenUnie/SGP stelt vragen'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > oktober