Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam

Lijsttrekker-Pieter-Grinwis-bij-halte-Madurodam-Foto-Arbel-Eshet-Omroep-Westmaandag 19 maart 2018

De ChristenUnie/SGP heeft zich de afgelopen tijd verbaasd over het gemak waarmee veel partijen de woorden lightrail en metro in de mond nemen, om de verbinding tussen Den Haag Centraal met Scheveningen te maken. Alleen dat zeggen, betekent namelijk dat er de komende jaren helemaal niets verbetert aan het OV op Scheveningen. Want zeggen dat je een metro wil is één, maar daarmee ligt zo’n verbinding er nog niet. Het is schreeuwend duur, kost jaren om aan te leggen, en het is maar de vraag of zo’n lijn ooit te exploiteren is. Kortom: er verandert dan de komende jaren qua OV niets op Scheveningen. En dat kan niet waar zijn! De ChristenUnie/SGP heeft daarom een concrete oplossing, waarmee de bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein op korte termijn geholpen zijn: een hoogwaardige buslijn tussen de haven en Madurodam waar een elektrische bus gaat rijden en waarbij de huidige tramhalte Madurodam wordt omgetoverd tot een aantrekkelijke en comfortabele tophalte.

E-bus

Lijsttrekker Pieter Grinwis: “De afgelopen jaren zijn er helaas veel woningen bijgebouwd in de haven. Wij hadden daar liever meer ruimte voor maritieme bedrijvigheid gehad, maar nu deze mensen daar (gaan) wonen, moet er wel een goede OV-verbinding komen. Die is er nu niet en veel mensen zullen dus weer aangewezen zijn op de auto. Daarmee krijgt de nu toch al volle Westduinweg nóg meer verkeer te verstouwen. Dat wil niemand. Een tram over deze drukke verkeersader is daarom ook geen oplossing.” De ChristenUnie/SGP wil een nieuwe korte en snelle hoogwaardige buslijn (natuurlijk een E-bus), die de 700 nieuwe woningen op het Norfolkterrein en het Havenkwartier verbindt met Madurodam en daarmee tramlijn 9 en via tussenstops ook met de tramlijnen 1 en 11.

Overleg met bewoners

Vanaf Madurodam ben je met tram 9 in minder dan 10 minuten bij Den Haag Centraal. En vanaf Scheveningen Haven ben je ook in 10-15 minuten bij Madurodam. Pieter Grinwis: “Hoe meer stops en hoe meer ‘slingers’ in de route, hoe langer natuurlijk. Maar sowieso wordt de OV-verbinding Haven-Den Haag Centraal en Haven-Centrum veel sneller dan de huidige OV-verbindingen. Zo wordt het OV ook voor de nieuwe Norfolkterreinbewoners een aantrekkelijke optie. Wat ons betreft gaat het stadsbestuur snel in overleg met bewoners, bewonersorganisaties, zoals BOH en met de bedrijven in het havengebied (BSH) en natuurlijk de reizigersorganisaties om de beste route uit te tekenen. Een snelle verbinding is belangrijk.”  Voor de route van de nieuwe buslijn zijn meerdere opties denkbaar. De route zou bijvoorbeeld kunnen gaan via de Teldersweg-Scheveningseweg-Duinstraat-Treilerdwarsweg en vervolgens via de Dr. Lelykade (die geschikt moet worden gemaakt voor een bus) om te eindigen bij het voormalig Norfolkterrein, maar zou ook via de Teldersweg -Johan de Wittlaan-President Kennedylaan en de Kranenburgweg kunnen. Pieter Grinwis: “Een busbaan over de Dr. Lelykade zou de Westduinweg ontlasten en de bewoners van het Havenkwartier eindelijk voorzien van goed OV, waarmee deze buslijn extra aantrekkelijk wordt; maar het moet natuurlijk wel goed inpasbaar zijn. Een hoogwaardige busverbinding kan op deze wijze een prima alternatief zijn voor de vermaledijde tramplannen over de Westduinweg, zeker als de bus niet over de Westduinweg komt te rijden. Bovendien is een buslijn veel goedkoper in de exploitatie en heel flexibel, zowel qua frequentie als qua grootte van de bussen.” En het is tevens een prima oplossing tot het moment dat er misschien ooit een fantastisch ondergrondse lightrail naar dit deel van Scheveningen ligt, een moment dat mogelijk nooit komt. Pieter Grinwis: “Laten we niet wachten, maar gewoon de dag na de verkiezingen beginnen met de gesprekken over de beste route en vervolgens zo snel mogelijk met de aanleg, het verbouwen van de halte Madurodam en het bestellen van de E-bussen.”

Tophalte Madurodam

De ChristenUnie/SGP wil dat de halte Madurodam doorontwikkeld wordt tot een echte Tophalte. Een mooie overstaplocatie, goede voorzieningen en waar je, in tegenstelling tot de ‘Tophalte’ Leyweg, wél droogstaat. Pieter Grinwis: “De bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein verdienen een goede OV-verbinding. Zij hebben niks aan verhalen op lange termijn, maar wel aan een praktische, doordachte en duurzame oplossing, die op korte termijn te realiseren is. En dat is dit plan.” In haar verkiezingsprogramma trekt de ChristenUnie/SGP €5 miljoen uit voor het ontwikkelen van de Tophalte, en nog eens €1 miljoen per jaar voor een nieuwe E-bus naar Scheveningen Haven. Pieter Grinwis: “Wij zullen er alles aan doen om dit voorstel in het nieuwe coalitieakkoord te krijgen. Kortom, een stem op de ChristenUnie/SGP, is een stem voor een snelle OV-verbinding met de Haven, die op korte termijn te realiseren is.”

Foto: Arbel Eshet

Labels
Scheveningen
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Eerdere nieuwsberichten > 2018

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari