College laat bewoners rond Galvanischool in de kou staan

Snelliusstraatvrijdag 30 maart 2018

Het Haags gemeentebestuur laat de bewoners van Duinoord in de kou staan. De bewoners verzetten zich nu al sinds de zomer van afgelopen jaar tegen de voorgenomen grootscheepse uitbreiding van de Galvanischool, die ligt ingeklemd tussen de Galvanistraat en de Snelliusstraat. Sindsdien heeft de Haagse ChristenUnie/SGP zich ingespannen om het college op andere gedachten te brengen en ook nu heeft de fractie met schriftelijke vragen het stadsbestuur om opheldering gevraagd.

Raadslid Pieter Grinwis: “Deze uitbreiding zal de nu al dagelijkse verkeersoverlast, (fiets)parkeerproblemen en continue geluidsoverlast alleen maar doen toenemen. Deze oude wijk, waar veel mensen dicht op elkaar wonen, is niet geschikt om een grote basisschool te herbergen. Waarom moet die oude knusse buurtschool koste wat kost zo worden vergroot, terwijl er genoeg scholen in de buurt zijn?”

Schoffering bewoners en gemeenteraad

Hoewel de Adviescommissie bezwaarschriften niet meeging in de door de bewoners ingebrachte bezwaren, onderkende zij wel dat er geluidsoverlast zou gaan ontstaan. Helaas kon dit geen rol spelen in het oordeel van de adviescommissie. Terwijl het college, anders dan de adviescommissie wel integraal naar de bezwaren kon kijken, deed het dat niet en legde het en passant een 15 februari aangenomen motie naast zich neer. Pieter Grinwis: “Het is echt een schoffering van de bewoners en de gemeenteraad. Het college heeft de opdracht van de raad gekregen om beter onderzoek te doen naar de gevolgen van uitbreiding voor de leefbaarheid, zoals op het gebied van geluid, verkeer en parkeren, een complete belangenafweging te maken en geen onomkeerbare stappen te zetten. Maar wat het college doet is precies het tegenovergestelde: geen verder onderzoek, geen nieuwe en integrale belangenafweging en met de afdoening van het bezwaarschrift wordt de vergunning gewoon intact gelaten. Alleen de rechter kan de bewoners nu nog recht doen. Dat is niet hoe je met bewoners of met een uitspraak van de gemeenteraad hoort om te gaan.

En wat ook onbehoorlijk is. De adviescommissie kwam 20 februari met haar advies op de bezwaren. Het college van burgemeester en wethouders heeft met inachtneming van dat advies een besluit genomen op 15 maart. Dat hebben ze vervolgens pas in de loop van woensdag 21 maart verstuurd; inderdaad op de dag van de verkiezingen, zodat het pas na de verkiezingen bekend zou worden. Of dat netjes is? Ik zou zeggen: trekt u zelf uw conclusie.”

Schriftelijke vragen Galvanischool262,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'College laat bewoners rond Galvanischool in de kou staan'