Mensenhandelvrijdag 28 september 2018

In Nederland zijn er jaarlijks volgens voorzichtige schattingen 6.250 mensen slachtoffer van mensenhandel, zo meldde CoMensha afgelopen weekend. Het aantal daadwerkelijke slachtoffers ligt vermoedelijk nog veel hoger. Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Het is onverteerbaar dat mensen als handelswaar worden verkocht. We hebben het hier bijvoorbeeld over kinderen die worden ingezet als drugsrunner, meisjes die een slavenbestaan hebben als au pair of sekswerker en mannen die worden uitgebuit in kassen of op de bouwplaats. De nationale cijfers over mensenhandel doen bij mijn fractie alle alarmbellen rinkelen. Bijna een kwart van de slachtoffers is minderjarig en een grote groep durft geen aangifte te doen. In Den Haag zijn er 75 geregistreerde gevallen van mensenhandel. We weten dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Ik wil dat de gemeente onderzoekt wat de omvang is van de moderne slavernij in onze stad en om hoeveel kinderen het bijvoorbeeld gaat. Precieze cijfers boven tafel krijgen zal lastig worden, maar met een serieus onderzoek moet een betere inschatting zijn te maken van de mensenhandel in Den Haag. Dat is een eerste noodzakelijke stap om te voorkomen dat mensenlevens in onze stad worden verwoest door mensenhandel.”

Aanpakken die handel

Vervolgens wil de ChristenUnie/SGP dat de gemeente met een eigenstandige aanpak komt van mensenhandel in onze stad. Den Haag hoort bij de 95% van de gemeenten die nog geen aparte aanpak hebben. Pieter Grinwis: “Een samenhangende aanpak ontbreekt. In het coalitieakkoord staan wel een paar mooie voornemens, maar ik wil dat de gemeente haar krachten beter bundelt om zo echt een vuist te maken tegen mensenhandel in onze stad. Laten we alsjeblieft niet onverschillig worden en ons nooit neerleggen bij moderne slavernij in Den Haag. Juist in onze stad van vrede en recht hoort dit onderwerp hoog op de politieke agenda te staan.” De ChristenUnie/SGP heeft het stadsbestuur in schriftelijke vragen opgeroepen om de omvang van mensenhandel in Den Haag in kaart te brengen en met een stevige en samenhangende aanpak te komen.

20180927 SV betreffende gemeentelijke aanpak van mensenhandel305,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: “Breng omvang Haagse mensenhandel in kaart” - Den Haag moet strijd tegen moderne slavernij opvoeren'