"Troonrede naar de Grote Kerk"

grote kerkdonderdag 11 oktober 2018

De ChristenUnie/SGP wil dat de gemeente zich inspant om de Grote Kerk in goede staat te houden. Afgelopen weekend werd bekend dat de Stichting Grote Kerk (SGK), die verantwoordelijk is voor de exploitatie van dit rijksmonument, stopt te bestaan, omdat zij niet genoeg geld ter beschikking heeft om het gebouw te onderhouden. Fractievoorzitter Pieter Grinwis wil dat de gemeente de eigenaar, de Protestante Gemeente te ’s-Gravenhage (PGG), de helpende hand reikt: “De Grote Kerk is één van de oudste en meest beeldbepalende gebouwen in Den Haag. Daar moeten we met z’n allen zuinig op zijn. Dit is wat mij betreft een wake-up call voor de gemeente om actie te ondernemen en samen met de PGG de toekomst van de Grote Kerk veilig te stellen.”

De ChristenUnie/SGP-fractie had begin deze week verzocht om een actualiteitendebat om met een motie de gemeente snel tot actie te manen. Helaas is dit verzoek niet gehonoreerd, maar bij de begrotingsbehandeling begin november zal Grinwis alsnog deze motie indienen.

Troonrede in de Grote Kerk

Pieter Grinwis heeft verschillende ideeën hoe de gemeente de PGG kan ondersteunen. “De Grote Kerk is echt een prachtlocatie voor evenementen en bijeenkomsten. De PGG, maar ook de gemeente, mag dat wat mij betreft veel meer van de daken schreeuwen. Bijvoorbeeld door voor te stellen om tijdens de verbouwing van het Binnenhof de activiteiten die normaal gesproken in de Ridderzaal plaatsvinden, in de Grote Kerk te houden. De Troonrede in de Grote Kerk, een geweldige kans als je het mij vraagt. Dit gebouw heeft koninklijke allure, is representatief en lekker dichtbij het Noordeinde. Zo dichtbij, dat we zelfs een ommetje voor de koets moeten verzinnen.”

“Het gaat er mij daarnaast om dat de gemeente haar kennis deelt over financieringsmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld crowdfunding, en een actieve lobby start om de landelijk beschikbare miljoenen voor monumentale kerkgebouwen ten gunste van de Grote Kerk te laten komen. Kortom, er is heel veel mogelijk en als we als stad en gemeente hier onze schouders onder zetten, heb ik er vertrouwen in dat we dit eeuwenoude gebouw ook voor de komende eeuwen kunnen behouden.”

Reacties op '"Troonrede naar de Grote Kerk"'