Scheveningen_Havenmaandag 19 november 2018

Door de komst van woningen en hotels in de Haven kunnen ondernemers over steeds minder kaderuimte beschikken in de Scheveningse haven. De ruimte voor havengebonden ondernemingen wordt stukje bij beetje steeds verder ingeperkt. ChristenUnie/SGP-fractievoorzitter Pieter Grinwis maakt zich hier grote zorgen over:  “Het stadsbestuur staat erbij en kijkt ernaar. Waar is hun kloppende hart voor de Scheveningse haven gebleven? Ik roep het stadsbestuur op onomwonden voor de haven als maritieme banenmotor te kiezen en havengebonden bedrijven meer ruimte te bieden. Kostbare kaderuimte inleveren voor een hotel, zoals nu gebeurt aan de Dr. Lelykade, dat is toch niet te geloven? En ik ben bang dat de bouw van het hotel aan het Adriaan Maasplein ook weer voor ondernemers bruikbare kaderuimte gaat kosten. Dat mag niet gebeuren."

Pieter Grinwis vervolgt: "Het college lijkt te vergeten dat de haven in de eerste plaats een plek is om te werken. De meest recente cijfers die we hebben, laten zien dat 1.330 mensen voor hun brood afhankelijk zijn van havengeboden banen. En we willen toch dat dat aantal groeit in plaats van krimpt? Het is helaas exemplarisch dat de ontwikkeling van het Noordelijk Havenhoofd is begonnen met de bouw van een hotel en niet met de broodnodige renovatie van de visafslag, waar de gemeente tot op heden weigert om financieel over de brug te komen."

De ChristenUnie/SGP heeft vanwege genoemde zorgen schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van kaderuimte. En deze fractie heeft ook een voorstel gedaan om de haven voortaan beter te beschermen, namelijk door een Haventoets. Grinwis: “Naast de overmatige woning- en hotelbouw, organiseert de gemeente Den Haag graag grote publieksevenementen als de Volvo Ocean Race en Sail. Maar bij dit soort grootschalige evenementen, bouwontwikkelingen en andere veranderingen, zoals bij parkeerbeleid en verkeersingrepen op bijvoorbeeld de Westduinweg, moet het belang van de haven voorop staan en ten minste expliciet worden meegewogen. Daarom ons pleidooi voor een Haventoets, waarbij we kijken wat de invloed van maatregelen is op de bedrijvigheid en kaderuimte in de haven. Dat zorgt ervoor dat er ambtelijk voortaan altijd ten minste één bondgenoot van maritieme ondernemers en Scheveningse vissers is die dwars voor voor de haven slechte ontwikkelingen gaat liggen. Zo kunnen we in de toekomst fiasco’s als woningbouw veel te dicht op de kade en de bouw van een hotel ten koste van ligplaatsen voorkomen.”

20181116 Schriftelijke vragen betreffende zorgen over vitaliteit haven.pdf136,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP wil meer kaderuimte voor maritieme ondernemers in Scheveningse haven'