Portiekdonderdag 06 december 2018

De ChristenUnie/SGP is blij dat wethouder Revis met zijn nieuwe Woonagenda stappen zet om de grote problemen op onze woningmarkt te lijf te gaan. Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Het is heel goed dat wethouder Revis bij het schrijven zijn liberale pruik heeft afgezet. Dat was nodig ook. Er zijn zoveel huishoudens wanhopig op zoek naar een passende én betaalbare woning.  Ik ben daarom blij dat de wethouder mijn door de raad aangenomen voorstel van vorig jaar om middeldure huurwoningen ook echt middelduur te houden, zo voortvarend heeft uitgevoerd. Juist omdat de huurprijzen van aanvankelijk betaalbare woningen pijlsnel omhoogschieten. En het is goed dat de wethouder niet alleen maar middeldure woningen gaat toevoegen aan wijken als Moerwijk en Mariahoeve, maar ook goedkope woningen gaat bouwen in de sterkere wijken, bijvoorbeeld op de locatie van het Rode Kruisziekenhuis. Het komt er nu op vooral aan dat de wethouder gaat doen wat hij schrijft.”

De ChristenUnie/SGP vraagt zich wel af of deze plannen genoeg perspectief bieden voor gezinnen. “Het is goed dat er voorkomen gaat worden dat er te veel kleine woningen gebouwd gaan worden. Want op een postzegel kan een gezin met kinderen immers niet wonen. Aan de andere kant is er nog wel te weinig aandacht voor de bouw van woningen die voor gezinnen wél aantrekkelijk zijn. Het is immers vooral die groep die de stad noodgedwongen de rug toekeert.”

Meer lef gevraagd

“En bij enkele grote problemen moet de wethouder echt meer lef tonen. Zo wordt het hoog tijd voor een stadsbrede verhuurvergunning, zodat huisjesmelkers effectief kunnen worden aangepakt. En het moet regel worden dat als je een huis koopt in Den Haag, je er ook echt gaat wonen. Natuurlijk met de nodige uitzonderingen, bijvoorbeeld voor ouders die een huis voor hun kinderen kopen en voor woningen die voor een betaalbare prijs worden verhuurd, mits dat de leefbaarheid van buurten niet in gevaar brengt.” De ChristenUnie/SGP vindt zo’n tijdelijke zelfbewoningsplicht gerechtvaardigd in een tijd waarin particuliere beleggers meer dan twintig procent van de koopwoningen opkopen, vooral woningen in een voor starters aantrekkelijke prijsklasse.

Tot slot is Pieter Grinwis positief verrast door het sociale gehalte van de Woonagenda. “”Zo komt er snel meer woonruimte voor zorgbehoevenden en economisch daklozen. Dat is heel hard nodig. Tegelijk heeft het college goed oog voor het vermogen in kwetsbare wijken om mensen met ingewikkelde problemen op te vangen. De ‘draagkracht per portiek’ gaat voortaan beter in de gaten worden gehouden. Iedereen snapt dat een portiek met een alcoholverslaafde, psychiatrisch patiënt, statushouder en alleenstaande bijstandsmoeder met drie jonge kinderen niet houdbaar is. En dit zijn geen denkbeeldige portieken, maar bittere realiteit in bijvoorbeeld Moerwijk. Met andere woorden, sterkere wijken moeten ook bij het huisvesten van kwetsbare mensen hun fair share gaan bijdragen.”

Wonen & Ruimtelijke ordening

Reacties op 'Goed dat wethouder Revis ‘liberale pruik’ heeft afgezet met Woonagenda - Meer lef nodig bij aanpak verhuurders en bij bieden perspectief aan gezinnen'