Het fietspad wordt steeds onveiliger, laat ook BOA's ingrijpen

Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 26 januari 2023 om 15:15

Het fietspad wordt steeds onveiliger, laat ook BOA's ingrijpen

Racende bezorgers op snelle e-bikes, appende fietsers en de opkomst van fatbikes. ‘’Het fietspad dreigt steeds onveiliger te worden’’, aldus fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet. Daarom moeten Haagse BOA's ook bekeuringen gaan uitdelen bij lichte verkeersovertredingen.

In Den Haag mag nu alleen de politie een boete uitdelen bij appen op de fiets of bijvoorbeeld door rood fietsen. Van Vliet ziet dat graag anders: ‘’Veiliger fietsen in Den Haag moet door onveilige punten aan te pakken, snorfietsers naar de rijbaan te verwijzen én door te handhaven op de regels.’’ Daarom wil de ChristenUnie-SGP dat ook BOA’s kleine verkeersovertredingen mogen beboeten.’’ Volgens van Vliet snijdt het mes aan twee kanten: ‘’Als je een keer een boete krijgt voor appen op de fiets denk je daarna wel twee keer na om die telefoon erbij te pakken. En dat is winst, want dat betekent direct een veiliger fietspad. Bovendien ontlasten we de politie in onze stad, die hebben het vaak al druk genoeg.’’

Van Vliet wil daarnaast dat bewoners meer betrokken worden bij het oplossen van onveilige verkeerspunten in de buurt: “Mensen die dagelijks door hun buurt wandelen of fietsen zien vaak snel genoeg welke punten in het verkeer onveilig zijn en hoe dit het beste opgelost kan worden. Vraag bewoners actief welke punten ze graag aangepakt willen hebben en laat hen meedenken. Veilig verkeer is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.”

Labels: