Softdrugsverbod in De Uithof maar onzalige verplaatsing coffeeshop gaat door

Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 15 juli 2024 om 09:00

Softdrugsverbod in De Uithof maar onzalige verplaatsing coffeeshop gaat door

De coalitie van CDA, D66, GroenLinks, PvdA, DENK en de Partij voor de Dieren heeft plannen om in De Uithof een coffeeshop te realiseren. Een onzalig plan, wat helaas doorgaat. Want waar zijn we mee bezig? Lees hier de bijdrage van Simon Fritschij, fractievertegenwoordiger van de ChristenUnie/SGP én een resultaat voor een softdrugsverbod.

''Ik had eigenlijk verwacht dat we hier vanavond een voorstel voor een grenscorrectie zouden behandelen om de Uithof aan het Westland cadeau te doen. Want we vangen al de arbeidsmigranten van het Westland op in de Uithof en nu gaan we ook het Wietloket van het Westland realiseren. Volgende week ook maar de groentekassen? De conclusie is dat we een prachtige plek waar jong en oud recreëert en sport, de achtertuin van Zuidwest, opzadelen met een coffeeshop. De drugsdeal van de nieuwe coalitie.Maar voorzitter weet u. Mijn primaire bezwaar is nog niet eens de overlast die men onherroepelijk gaat ervaren.  Nee dat is het feit dat we het voor lief nemen dat er mensen verslaafd raken aan cannabis, waar levens van mensen aan kapotgaan.  En hun vraag als een natuurverschijnsel zien waar de gemeente koste wat kost in moet voorzien. Want zeg ik tegen D66: het is geen normale handel.  Het heeft als onherroepelijk gevolg meer verslaving, meer overlast en meer drugs-ellende met de coffeeshophouder als grote winnaar.

Weimar
En natuurlijk. De situatie in de Weimarstraat is onhoudbaar. Dat moet veranderen. En sinds de ChristenUnie/SGP actief is en ik hier zit hebben we keer op keer voorstellen gedaan om die overlast tegen te gaan. Door een eind aan avond en nachtopenstellingen van shops, door geen toeristen meer toe te laten, door uit te kopen een uitsterfbeleid te hanteren en het voeren van stevige voorlichtingscampagne. Maar voorzitter steeds gaven partijen – maar ook de gemeente - niet thuis.

Als klap op de vuurpijl is voor mij het bericht dat recent een nieuwe vergunning is gegeven voor een coffeeshop in de Weimarstraat die van eigenaar is gewisseld. Er is dus gewoon een nieuwe coffeeshop-vergunning afgegeven! Onbegrijpelijk. Hier zeggen we tegelijk dat het onvermijdbaar is om een coffeeshop te verplaatsen. Dat is toch geen verhaal naar de omwonenden en betrokkenen op de Uithof? Zij, maar bovenal de mensen die verslaafd gaan raken aan die troep, betalen straks de prijs omdat het aantal van 36 coffeeshops in Den Haag als een natuurverschijnsel wordt gezien waar we geen enkele invloed op hebben en de gemeenteraad liever De Uithof met een extra coffeeshop opzadelt dan de keuze te maken dan het ook wel een onsje minder kan.  Is de burgemeester bereid met een voorstel te komen om in het beleid op te nemen dat, ook bij wisseling van eigenaar, geen nieuwe vergunningen voor de omgeving van de Weimarstraat worden verstrekt?

Uithof
Voorzitter terug naar de Uithof.  Daarover nog enkele vragen. Ik lees dat de politie stelt dat de vestiging van een coffeeshop een risico vormt voor de leefbaarheid rondom de locatie en dat jongeren en andere kwetsbare personen mogelijk laagdrempeliger aan softdrugs kunnen komen. Mogen wij het advies van de politie ontvangen? En wat denk het college dat er gaat gebeuren in de Uithof? Er is nu al veel drugsafval en overlast, die shop wordt toch een magneet voor nog meer drugsellende, nu ook van het Westland? De gemeente zegt dat we politie-inzet en boa-inzet extra gaan doen. Maar we hadden net een debat waar we hoorden hoe erg het momenteel al knelt. Waar gaat dit ten koste van? En moeten zij de hele Uithof in de gaten houden. Zou de burgemeester op zn minst overwegen een blowverbod in te voeren op de Uithof?  Dan alle onzekerheden. Want we hebben geen flauw idee waar we beginnen: onduidelijkheid over de opvang van arbeidsmigranten, onduidelijkheid over de juridische procedures: en ik beloof u die gaan er komen. Onduidelijkheid over de ingrijpende maatregelen voor verkeer die nodelijk zijn. Onduidelijkheid over de gevolgen voor groen. Onduidelijkheid over de financiele dekking lees ik zelf. We gaan ook nog betalen. Die rode loper nog verder uitrollen. Als we dan zo nodig geld moeten uitgeven, koop het dan desnoods uit zou ik zeggen.

Voorzitter, ik begon mijn betoog met de vraag: waar zijn we mee bezig?  Voor de ChristenUnie/SGP is dat helder: geen wietloket voor het Westland realiseren en een echte oplossing voor de drugsproblemen van onze stad en de Weimar. Niet verplaatsen maar sluiten die handel!''

Na behandeling in de gemeenteraad wisten we het onderzoek naar verplaatsing helaas niet te stoppen, wel werd een voorstel van de ChristenUnie/SGP aangenomen voor een softdrugsverbod in De Uithof. Een klein stapje in de goede richting van een drugsvrije samenleving.