Scheveningen haven.jpg
  1. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  2. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"
  3. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"

Beperk alcoholreclame!

maandag 18 december 2006 16:31

Nederlandse jongeren zijn de meest frequente alcoholgebruikers van Europa. Meer dan 10% van de Nederlanders tussen de 16 en 70 jaar drinkt teveel. ‘Zorgwekkend’ noemt Joël Voordewind deze cijfers. Hij verzoekt de regering om met concrete voorstellen te komen om de alcoholreclame te beperken tot na 21.00 uur.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat blootstelling aan alcoholreclame samenhangt met een positievere houding ten opzichte van alcohol en een sterkere intentie om te gaan ‘drinken’. Eerder pleitte minister Hoogervorst (beleidsbrief Alcohol en Jongeren in 2005) ook voor het aan banden leggen van alcoholreclames op tv, radio en in de bioscoop tussen 6.00 en 21.00 uur, maar uiteindelijk werd in overleg met de alcoholbranche besloten tot zelfregulering.

De laatste aanpassing die hierop volgde van de vrijwillige Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, heeft niet heeft geleid tot vermindering van het aantal alcoholreclameboodschappen. "De alcoholbranche wil vooral zelfregulering en campagnes gericht op de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar als het om aanscherping van beleid gaat dat de alcoholbranche zélf pijn doet, geven ze niet thuis," aldus Voordewind.

Als het aan Voordewind ligt, worden er vóór 2008 dwingend stappen ondernomen om jongeren te beschermen tegen de negatieve invloed van alcoholreclames.
Labels
Joël Voordewind

« Terug

Reacties op 'Beperk alcoholreclame!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2006 > december