Scheveningen haven.jpg
  1. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  2. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"
  3. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"

Vervolgvragen over de aan te leggen spoorlijn tussen Breda en Utrecht

donderdag 03 april 2008 13:04

Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de aanleg van een spoorlijn Breda-Utrecht (vervolgvragen op nr 1644, antwoord ontvangen op 11 maart 2008)

  1. Kent u het bericht 'BAM: volle treinen Breda-Utrecht'?[1]
  2. Bent u bereid opnieuw het aantal reizigers dat gebruik zal maken van (delen van) deze spoorverbinding te onderzoeken nu het onderzoek uitkomt op 45000 nieuwe reizigers per dag en het effect op de bestaande spoorlijnen minimaal is? Hoe verklaart u het forse verschil met het onderzoek uit 1999 dat stelt dat er slechts sprake zou zijn van 1000 nieuwe reizigers?
  3. Hoe beoordeelt u de door de onderzoekers geschetste synergie effecten die plaatsvinden bij een integrale benadering van spoor en weginfrastructuur op de corridor?[2]
  4. Deelt u de mening van de onderzoekers dat als gevolg van de spoorverbinding de groei van het personenverkeer over de A27 kan worden beperkt en daarmee ook de omvang van de capaciteitsverbetering op de A27? Hoeveel besparingen op de aanlegkosten van deze wegverbreding zou dit kunnen opleveren?
  5. Bent u bereid te onderzoeken welke invloed de aanleg van de spoorverbinding heeft op mogelijk toekomstige capaciteitsknelpunten zoals aangekondigd in de LMCA Weg op parallel gelegen wegcorridors zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de A2?[3]
  6. Wanneer is het onderzoek op basis van de MER-richtlijnen naar de vraag of de conclusies uit 1999 uit de verkennende studie corridor (Breda-Utrecht) t.a.v. een eventuele spoorlijn nog steeds van kracht zijn afgerond? Kan dit voor de MIRT behandeling naar de Kamer?[4]
  7. Bent u bereid in het MER A27 Utrecht-Hooipolder op basis van de nieuwe vervoersprognose één of meer alternatieven op te nemen waarin een spoorlijn wordt gerealiseerd, bijvoorbeeld als onderdeel van het Meest Milieuvriendelijk Alternatief? Zo nee, waarom niet?
  8. Bent u bereid zoals aangeboden door BAM de berekeningen voor de zomer te verifiëren en te participeren in onderzoek of er een haalbare business case is voor deze spoorlijn eventueel in combinatie met woningbouw en daarbij ook de mogelijkheid van publiek private samenwerking te onderzoeken?

[1] BN/De Stem 28 maart 2008, http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/2888842/BAM-volle-treinen-BredaUtrecht.ece

[2] "Breda-Utrecht: De vergeten corridor, visienota spoorverbinding Breda-Utrecht 27 maart 2008" Blz. 46 t/m 48 http://www.goudappel.nl/Site/basicsite.nsf/wwwFreeText/bamengoudappelcoffengpresenterenvisienotanieuwespoorlijnbreda-utrecht.htm?OpenDocument

[3] LMCA Wegen, blz. 7

[4] Kamervragen met antwoord 2007-2008, nr. 1644, vraag 2

Labels
Ernst Cramer
Vragen

« Terug

Reacties op 'Vervolgvragen over de aan te leggen spoorlijn tussen Breda en Utrecht'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2008 > april