Scheveningen haven.jpg
  1. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  2. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"
  3. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"

Zelfdoding bij het spoor voorkomen met SOS-palen

Stationdinsdag 06 mei 2008 13:43

Mensen met zelfmoordplannen op het laatste moment bij het spoor van gedachten veranderen met behulp van SOS-hulppalen. Spoorbeheerder ProRail overweegt deze maatregel om zelfmoorden terug te dringen. Deze methode blijkt succesvol te zijn in Canada en Engeland. Tweede Kamerlid Joël Voordewind van de ChristenUnie pleitte in november vorig jaar in zijn Preventieplan voor extra maatregelen bij het spoor.

Volgens een woordvoerder van ProRail worden de mogelijkheden voor het plaatsen van de hulppalen onderzocht.

Mogelijkheden
In Nederland maken per jaar zo'n 1500 mensen een einde aan hun leven. Ruim 190 mensen doen dat door voor of tegen een rijdende trein te springen. ProRail zoekt naar mogelijkheden om het aantal zelfdodingen op het spoor terug te dringen. Naast dat de zelfdoding een buitengewoon traumatische ervaring is voor treinpersoneel, zorgen de zelfdodingen ook voor veel vertragingen. De Volkskrant berichtte maandag dat veertig procent van de vertragingen wordt veroorzaakt door ‘derdenverstoringen': vandalisme, aanrijdingen, zelfmoorden, spoorlopers.

Bewegingsmelders, sterke lampen (als een persoon te dicht bij het spoor komt, gaat er een licht aan), speciale opsporingsambtenaren en mogelijk SOS-hulplijnen behoren tot de mogelijkheden. In de afgelopen jaren werden bij risicolocaties nieuwe hekken geplaatst. Ook werden mensen getraind om suïcidaal gedrag te herkennen.

Noodkreet gehoord
Zeker één op de zes Nederlanders heeft ooit overwogen uit het leven te stappen. Jaarlijks sterven ongeveer 50 jongeren aan de gevolgen van zelfdoding, de cijfers die het aantal pogingen tot zelfdoding en gevallen van zelfverwonding door jongeren beschrijven zijn nog vele malen schokkender. Omdat ieder leven te kostbaar is en ieder mens er mag zijn, wil de ChristenUnie zich hier niet bij neerleggen.

Lees hier notitie ‘De noodkreet gehoord'  van Kamerlid Voordewind, waarin hij onder meer pleit voor hekken bij ‘suïcide hotspots' op het railnetwerk en het verminderen van de toegang tot spoorlijnen bij psychiatrische instellingen.

Labels
Joël Voordewind

« Terug

Reacties op 'Zelfdoding bij het spoor voorkomen met SOS-palen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2008 > mei