Scheveningen haven.jpg
  1. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"
  2. Schermafbeelding 2025-05-22 110915.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 22 mei 2025 om 23:00

    Meer aandacht voor mensenhandel in hotels

    Hotels worden nog te vaak gebruikt door mensenhandelaren om vrouwen, meisjes, mannen en jongens illegaal te laten prostitueren. Daarom wil de ChristenUnie/SGP dat hotelpersoneel beter getraind wordt om dit te herkennen. Fractievoorzitter Judith Klokkenburg: “Het is vreselijk als kwetsbare meisjes of jongens op welke manier dan ook uitgebuit worden, dat moeten we hard aanpakken en alles voor inzetten. Als hotelpersoneel signalen van mensenhandel en uitbuiting kan herkennen en melden, zetten we weer een stap om uitbuiting te voorkomen.”  

    Lees meer over "Meer aandacht voor mensenhandel in hotels"
  3. image00002.jpeg
    Door Webredactie op 7 mei 2025 om 10:00

    Judith Klokkenburg voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker

    De besturen van de Haagse ChristenUnie en de SGP dragen huidig fractievoorzitter Judith Klokkenburg voor als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Judith was de afgelopen 4 jaar al fractievoorzitter en krijgt opnieuw het vertrouwen van beide besturen. Monique Rog: “Een zeer kundig, betrokken en bevlogen raadslid wil door: daar zijn wij ongelooflijk dankbaar voor”.  

    Lees meer over "Judith Klokkenburg voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker"

Algemeen Overleg Beleidskader Flora- en Faunawet

donderdag 04 december 2003 10:28

De heer Slob (ChristenUnie) vindt het positief dat de Kamer en de minister bereid zijn om de Flora- en faunawet aan te passen aan de dagelijkse realiteit, maar is bang dat het oor-spronkelijke doel van de wet uit het oog wordt verloren. Hij complimenteert de minister met zijn pogingen om in overleg met de verschillende partijen tot een gezamenlijk standpunt te komen ter overbrugging van de tegenstellingen. Aan het oude beleidskader zijn slechts twee alinea’s inzake de concrete uitvoering van regels en de term populatiebeheer toegevoegd. Worden met de in de brief van 3 december jl. genoemde knelpunten de meningsverschillen tussen de betrokken partijen bedoeld?
 
Partijen zijn het er unaniem over eens dat het de voorkeur verdient om de problema-tiek van de vos, de kauw en de zwarte kraai aan te pakken via ontheffingen op basis van fbp’s. Deze werkwijze doet recht aan de systematiek van de wet. Waarom wordt deze aanpak pas per eind 2004 in de praktijk gebracht? Is de minister voornemens om de kauw en de zwarte kraai op de landelijke vrijstellingslijst te plaatsen totdat de fbp’s operationeel worden, dus tijdelijk en tot eind 2004?
 
Populatiebeheer mag geen doel op zichzelf worden. Een populatie groeit en krimpt naar gelang van het voedselaanbod. In dat natuurlijke proces mag niet teveel worden ingegrepen. Afschot in het kader van populatiebeheer mag dus pas worden toegestaan zodra de populatie schade veroorzaakt. Bevat de huidige definitie van populatiebeheer inderdaad meer mogelijkheden tot afschot?
 
Door plaatsing van dieren op de landelijke vrijstellingslijst is het moeilijk om inzicht te verwerven in de omvang en plaats van aangerichte schade. Gerichte bestrijding is zodoende ook niet mogelijk, terwijl het wel efficiënter is. Wordt er geëvalueerd op welke plaatsen in het land schade wordt aangericht?
 
Jacht mag in natuurgebieden plaatsvinden op voorwaarde dat de soorten waarvoor het gebied is aangewezen, niet in het gebied aanwezig zijn. Het feit dat dit mogelijk is, wijst erop dat beschermde soorten niet in stand zijn gehouden en dat Nederland zijn internationale ver-antwoordelijkheden niet is nagekomen. In dat geval is het ook overbodig om het betreffende gebied onder het beschermende regime te laten vallen, want er is toch al geen sprake meer van jacht in een natuurgebied. Is het dan niet logischer om jacht in natuurgebieden toe te staan op voorwaarde dat de soorten waarvoor het gebied is aangewezen, niet worden gestoord?
 
Kennelijk is het moeilijk om ganzen en smienten te verjagen en eventueel af te schieten tot het moment dat de foerageergebieden zijn aangewezen. Er dient tijdig te worden gezorgd voor uitwijkmogelijkheden voor dieren, want alleen dan is verjaging effectief. Klopt het dat dankzij het huidige beleidskader afschot gedurende een langere periode en voor meer uren per dag mogelijk is dan tijdens het oude jachtseizoen?
 
 
 
 
Labels
Bijdragen

« Terug

Reacties op 'Algemeen Overleg Beleidskader Flora- en Faunawet'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2003 > december