Scheveningen haven.jpg
  1. image00002.jpeg
    Door Webredactie op 7 mei 2025 om 10:00

    Judith Klokkenburg voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker

    De besturen van de Haagse ChristenUnie en de SGP dragen huidig fractievoorzitter Judith Klokkenburg voor als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Judith was de afgelopen 4 jaar al fractievoorzitter en krijgt opnieuw het vertrouwen van beide besturen. Monique Rog: “Een zeer kundig, betrokken en bevlogen raadslid wil door: daar zijn wij ongelooflijk dankbaar voor”.  

    Lees meer over "Judith Klokkenburg voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker"
  2. een-deelauto-van-greenwheels.jpeg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 10 april 2025 om 15:00

    Betaalbaar deelvervoer met een Ooievaarspas

    Goed nieuws! De raad heeft ons voorstel voor een pilot betaalbaar deelvervoer voor inwoners met een Ooievaarspas aangenomen. 

    Lees meer over "Betaalbaar deelvervoer met een Ooievaarspas"
  3. NederlandDenHaagParkeren2.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 4 april 2025 om 17:00

    ChristenUnie/SGP stemt niet in met parkeerplannen college: “Onvoldoende oog voor menselijke maat en rol van bewoners”

    Gisteren besprak de gemeenteraad de actualisatie van de Parkeerstrategie. Onder meer de draagvlakmeting en de parkeerdrukgrens (op de drukste momenten is meer dan 90% van de parkeerplekken bezet) verdwijnen als verplicht onderdeel voor het invoeren van betaald parkeren. De ChristenUnie/SGP heeft zich ingespannen om dat te voorkomen.

    Lees meer over "ChristenUnie/SGP stemt niet in met parkeerplannen college: “Onvoldoende oog voor menselijke maat en rol van bewoners”"

Altijd voorrang voor passagierstreinen

Lekbrug en Treindonderdag 13 januari 2011 11:36

De ChristenUnie wil via moties regelen dat passagierstreinen altijd voorrang gaan krijgen bij capaciteitsknelpunten. Arie Slob: “De minister wil passagierstreinen in de spits voorrang geven op het goederenvervoer. Prima, maar doe dat ook buiten de spits en niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten. Ook reizigers buiten de Randstad en buiten de spits willen niet achter goederentreinen in de file staan”. Slob zal dit donderdag in de Tweede Kamer inbrengen bij de bespreking van de regels voor capaciteitsverdeling op het spoor.

Als er een capaciteitsknelpunt is moet dit volgens de ChristenUnie gewoon opgelost worden. Arie Slob: “Dit kan bijvoorbeeld door de bouw van meer inhaalsporen. Totdat het knelpunt is opgelost moeten reizigerstreinen voorrang krijgen bij de verdeling van de capaciteit. Voor goederenvervoer is al een minimum capaciteit gegarandeerd dus extra voorrang daarbovenop is niet nodig.”

De ChristenUnie wil ook dat het kabinet het onderscheid tussen binnen en buiten de Randstad schrapt. Arie Slob: “Nu hebben sprinters in de Randstad wel voorrang, maar buiten de Randstad niet. Dat onderscheid tussen zogenaamd stadsgewestelijk en streekgewestelijk spoorvervoer is achterhaald en ook onnodig ingewikkeld want meerdere sprinters van NS rijden juist vanuit de Randstad de regio in.”

Tenslotte stelt het Kamerlid voor om de gegarandeerde minimale capaciteit van reizigerstreinen te verhogen. Slob: “Momenteel is bij de capaciteitsverdeling op het spoor gegarandeerd dat er minimaal 2 intercity’s per uur kunnen rijden per richting. Voor de sprinters, die de kleinere stations bedienen, is dit echter buiten de spits maar 1x per uur. Stations als Wolfheze en Oosterbeek worden hierdoor maar 1x per uur bediend buiten de spits. Deze minimale frequenties zijn niet meer van deze tijd. Elk station op het hoofdrailnet moet minimaal 2x per uur bediend kunnen worden.”

 


Motie van het lid Slob

 

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de prioriteitscriteria in artikel 10 van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zullen worden aangepast;

constaterende, dat dit Besluit onderscheid maakt tussen stadsgewestelijke en streekgewestelijke personenvervoerdiensten op het spoor;

overwegende, dat sommige treindiensten op een deel van het traject stadsgewestelijk zijn en op een ander deel streekgewestelijk zoals de sprinters Hoorn-Schiphol en Utrecht-Zwolle;

overwegende, dat er bij de capaciteitsverdeling op het spoor geen onderscheid dient te zijn tussen spoordiensten buiten de Randstad en binnen de Randstad;

verzoekt de regering in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur het onderscheid tussen stads- en streekgewestelijk openbaar vervoer over het spoor op te heffen en daarbij uit te gaan van de voorrangspositie van stadsgewestelijk openbaar vervoer;

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob

 


Motie van het lid Slob

 

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de prioriteitscriteria in artikel 10 van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zullen worden aangepast zodat nationaal openbaar vervoer en streekgewestelijk openbaar vervoer in de spits voorrang krijgen op goederenvervoer op overbelaste infrastructuur;

overwegende, dat in artikel 8 van dit Besluit een minimale capaciteit is gegarandeerd voor alle deelmarkten in situaties van overbelastverklaring;

verzoekt de regering het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur aan te passen dat ook buiten de spits nationaal openbaar vervoer en streekgewestelijke openbaar vervoer voorrang krijgt op het goederenvervoer op overbelaste infrastructuur;

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob


Motie van het lid Slob

 

De Kamer,

Gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zal worden aangepast;

overwegende, dat volgens artikel 8 lid 1 van dit Besluit bij concurrerende capaciteitsaanvragen voor personenvervoer voor kleine stations buiten de spits een minimale bedieningsfrequentie geldt van 1x per uur per richting;

overwegende, dat door de groei van het goederenvervoer het aanbod personenvervoer op kleinere stations of de groei daarvan kan worden beperkt door deze beperkte gegarandeerde capaciteit;

overwegende, dat een frequentie van 1x per uur overdag een te laag kwaliteitsniveau is voor openbaar vervoer per spoor;

verzoekt de regering bij de wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur het minimaal gegarandeerde aantal treinpaden voor personenvervoer voor alle stations in Nederland ten minste vast te stellen op 2x per uur per richting en te onderzoeken of dit aantal gegarandeerde aantal treinpaden voor grotere stations verder kan worden verhoogd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob

Labels
Arie Slob
Transport
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'Altijd voorrang voor passagierstreinen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2011 > januari