Scheveningen haven.jpg
  1. Foto-2-Begroting-Den-Haag-scaled.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 10 juli 2025 om 09:00

    Voorrang voor dak- en thuisloze mensen

    Veel meer mensen dan die in de daklozenopvang verblijven zijn dak- of thuisloos. Echter alleen mensen die in de opvang verblijven hebben recht op voorrang voor een woning. Dat moet anders volgens de ChristenUnie/SGP. Judith Klokkenburg, fractievoorzitter: “We moeten juist met elkaar voorkomen dat dak- en thuisloze mensen in de opvang terechtkomen. Dakloosheid is allereerst een woonprobleem. Opvang is een noodoplossing, en bovendien een hele dure. Juist door éérst voor een eigen dak boven het hoofd te zorgen, werken we aan duurzame oplossingen.”

    Lees meer over "Voorrang voor dak- en thuisloze mensen"
  2. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  3. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"

Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over voortgang capaciteitsverhoging op de Valleilijn

donderdag 06 maart 2014 00:00

Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een plenair debat met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu   

Onderwerp:   Debat over de voortgang van de capaciteitsverhoging op de Valleilijn

Kamerstuk:    29 984

Datum:            6 maart 2014

Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik heb dit debat over de Valleilijn aangevraagd naar aanleiding van de beantwoording van schriftelijke vragen. Ik zal dit kort toelichten. De Valleilijn is een groot succes. Dat kunnen we met elkaar vaststellen. Het aantal reizigers groeit 5% per jaar en dat percentage is ongekend hoog. Het aantal reizigers groeit zelfs veel sneller dan we aanvankelijk met elkaar verwacht hadden. Daardoor zitten de treinen vooral in de spits overvol. Mensen moeten op het perron achterblijven. Al zeven jaar praten we over de toekomst van de Valleilijn. Er ligt inmiddels ook al een flinke stapel rapporten. De ChristenUnie denkt dat het nu tijd is voor een volgende stap. Met een relatief geringe investering maken we een verdubbeling van het aantal treinen mogelijk en dat betekent een enorme kwaliteitssprong.

Een groot deel van de reizigers van de Valleilijn moet uiteindelijk naar Arnhem toe. Nu is er een overstap van bijna een kwartier. Dit kan veel beter door het bieden van een snelle betrouwbare overstap in Ede-Wageningen of door Connexxion te laten doorrijden naar Arnhem. Een jaar geleden is al geconcludeerd dat doorrijden naar Arnhem een interessant alternatief is omdat dit een beter product biedt voor de reiziger, leidt tot een goedkopere exploitatie en nauwelijks extra investeringen vraagt. Het past ook in de dienstregeling, want de NS-stoptrein rijdt er nu ook en vroeger was het ook al een rechtstreekse treinverbinding.

Ik heb vandaag, vrij recent dus, een concept-MKBA gezien, waarin vijf varianten van een kwartierdienst met en zonder doorrijden naar Arnhem zijn onderzocht. Zij moet nog verschijnen, maar ik weet inmiddels dat alle varianten positief scoren. De varianten met doorrijden naar Arnhem scoren zelfs het hoogst. We praten hier dus over een maatschappelijk rendabele investering die goed is voor de reizigers. Bovendien mag worden verwacht dat de provincie Gelderland ook bereid zal zijn om financieel bij te dragen. Als ik dit allemaal zo op een rij zet, is dat toch wel wat anders dan de beantwoording van mijn schriftelijke vragen. Dat was ook de reden dat ik dit debat heb aangevraagd. Ik vind het heel belangrijk dat we nog eens goed kijken naar de capaciteit van de Valleilijn, naar wat daar wenselijk en mogelijk is. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de staatssecretaris. In tweede termijn dien ik wellicht nog een motie in.

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

Labels
Bijdragen
Carla Dik
Verkeer & Vervoer

« Terug

Archief > 2014 > maart