Scheveningen haven.jpg
  1. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  2. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"
  3. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"

Kamermeerderheid voor onderzoek substantiële reistijdverbeteringsmaatregelen treinen

1010872.JPGwoensdag 02 juli 2014 10:33

De ChristenUnie wil onderzoek naar maatregelen die een substantiële reistijdverbetering voor treinen vanuit de regio’s naar de Randstad mogelijk maken. Vandaag werd een motie hierover aangenomen door de Tweede Kamer. Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reistijd vanuit bijvoorbeeld Friesland naar de Randstad is de afgelopen 45 jaar nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een kwaliteitssprong op het spoor.”

Het moet mogelijk zijn om in de toekomst vanuit bijvoorbeeld Groningen, Enschede of Maastricht een kwartier sneller in de Randstad te zijn. Dik-Faber: ,,Dit kan bijvoorbeeld door moderne treinbeveiliging, het inzetten van treinen die sneller kunnen optrekken en door verhoging van de maximum snelheid naar 160 of op sommige stukken zelfs 200 km per uur. Ik wil dat de mogelijkheden op een rij worden gezet zodat we weten hoeveel dit kost en oplevert en heb daarom een motie ingediend.”

De ChristenUnie vindt dat in de zogenaamde lange termijn spooragenda reistijdverbetering te weinig aandacht krijgt. Dik-Faber: “Er wordt vooral gekeken naar hogere frequenties en dan vooral in de Randstad. Het spoor in de regio’s verdient echter ook een impuls!”

Open data

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin wordt gevraagd dat in de nieuwe vervoerconcessie voor het hoofdrailnet (2015-2025) klantoordelen voortaan onafhankelijk worden gemeten via de OV-klantenbarometer. Momenteel meet NS zelf de klantoordelen terwijl de andere vervoerders gebruik maken van de klantenbarometer. Door bij de klantenbarometer aan te sluiten worden prestaties van vervoerders beter vergelijkbaar en kan NS niet meer verweten worden dat de slager zijn eigen vlees keurt. In dezelfde motie is ook vastgelegd dat de brondata van reisinformatie, vervoerprestaties en tarieven real-time beschikbaar moeten worden gesteld als open data zodat een ieder met deze gegevens toepassingen kan ontwikkelen. Zo wordt het mogelijk om handige reisapps te ontwikkelen en krijgen reizigersorganisaties en politici meer inzicht in de prestaties van NS per traject zoals het aantal vertragingen en het aantal passagiers per dagdeel en seizoen.

Labels
Carla Dik

« Terug

Reacties op 'Kamermeerderheid voor onderzoek substantiële reistijdverbeteringsmaatregelen treinen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014 > juli