ChristenUnie/SGP maakt zich zorgen om nieuwe dienstregeling NS, minder treinen van en naar Den Haag

Instappen trein
Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 10 oktober 2022 om 14:08

Fractievertegenwoordiger Elisa van Dam (ChristenUnie/SGP) maakt zich zorgen over de nieuwe dienstregeling van de NS, waardoor vanaf december minder treinen van en naar Den Haag zullen rijden.

Op dit moment is het ’s ochtends al vaak erg druk in de trein en de nieuwe dienstregeling zal deze problemen alleen maar verergeren. Van Dam: “Door de nieuwe dienstregeling wordt het onaantrekkelijker om met de trein naar je werk te gaan of op familiebezoek. Hierdoor zullen mensen sneller de auto pakken. Dat is jammer, want willen  juist graag bevorderen dat mensen zich op een duurzame manier verplaatsen. Daarom roep ik de wethouder op om aan de bel te trekken bij het Rijk. Met minder treinen gaat het verkeer echt niet duurzamer worden.”

Er rijden straks 10% minder treinen dan voor de coronacrisis in 2019. Dit komt door de grote personeelstekorten waar de NS mee kampt. Van Dam doet daarom ook beroep op de wethouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “Verleid mensen die op dit moment werkloos zijn om een opleidingstraject te gaan volgen bij de NS of een ander ov-bedrijf, zoals de HTM. Zo dragen we als gemeente ook een steentje bij aan de oplossing van dit probleem.” De ChristenUnie/SGP heeft schriftelijke vragen gesteld over de kwestie.

Labels: ,