Scheveningen haven.jpg
  1. stadhuis-91a1110.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 juni 2025 om 09:00

    Inzet op de Voorjaarsnota

    In het debat over de Voorjaarsnota hebben we een paar mooie resultaten kunnen boeken. Bij de Voorjaarsnota gaat het over geld: geld dat verdeeld gaat worden in de komende begroting, en onderwerpen waarop tekorten bestaan. Die tekorten zijn een stuk groter dan het geld dat beschikbaar is en daarmee raakt de Voorjaarsnota aan de essentie van politiek: kiezen in schaarste. 

    Lees meer over "Inzet op de Voorjaarsnota"
  2. hellingbaan zuiderduinen.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 8 juni 2025 om 09:00

    Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?

    Bij een wooncomplex in Ockenburgh kun je alleen met een trap bij de ingang komen. Gevaarlijk en ontoegankelijk voor mindervaliden, pakketbezorgers en hulpdiensten. Bewoners willen niets liever dan een hellingbaan aanleggen, maar de gemeente ligt in de weg door onredelijke welstandseisen te stellen. De balans tussen welstand en toegankelijkheid is daardoor compleet zoek. Samen met GroenLinks hebben we schriftelijke vragen gesteld, want die hellingbaan moet er zo snel mogelijk komen!

    Lees meer over "Toegankelijkheidsambities van de (helling)baan?"
  3. Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.49.50.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 23 mei 2025 om 09:00

    Zoek naar vrede in de stad

    Wat er op en na 7 oktober 2023 is gebeurd in Israël en Gaza raakt ons diep.  
    De beelden van afschuwelijk geweld en grote aantallen onschuldige slachtoffers grijpen ons dagelijks aan.  En hoewel deze oorlog ver weg van Den Haag plaatsvindt, is de pijn, woede en onmacht hier voelbaar in onze stad. Ook ik voel dat. 

    Lees meer over "Zoek naar vrede in de stad"

ChristenUnie: Bollensprinter voor noordelijke Randstad

P4200037woensdag 21 april 2010 10:50

De ChristenUnie wil dat in de brede Randstad 6 sprinters per uur gaan rijden over het spoor. Onderzocht moet worden welke infrastructurele maatregelen hiervoor nodig zijn. De ChristenUnie heeft het plan voor het traject Hoorn-Den Haag uitgewerkt in een nieuw treinconcept: de Bollensprinter.

Ernst Cramer: “Rond de Duitse grote steden ligt een S-bahn netwerk met frequent rijdende regionale treinen. In grote delen van Noord-Holland rijden sprinters slechts 2x per uur.” Volgens de ChristenUnie zijn grote ingrepen niet nodig om vaker treinen te laten rijden. “Het gaat vooral om het oplossen van enkele knelpunten en er moet goed worden gekeken naar de sluitingstijden van spoorwegovergangen en bruggen. Ons antwoord op deze vraag is de Bollensprinter.”

Momenteel wordt uitbreiding van het spoor onderzocht om op de belangrijkste corridors in de Randstad 6 intercities per uur te laten rijden. Ernst Cramer: “Deze ingrepen zijn hard nodig maar de stoptreinreizigers moeten niet vergeten worden. Ik kan niet uitleggen dat tussen Zevenaar en Arnhem vier treinen per uur rijden en midden in de Randstad tussen Purmerend en Schiphol of Hillegom en Leiden maar twee. Als je kans loopt dat je 30 minuten moet wachten dan is de trein voor veel reizigers geen aantrekkelijk alternatief.”

Ter illustratie heeft de ChristenUnie een plan gemaakt voor het spoor in Noord-Holland. Ernst Cramer: “De trein kan veel aantrekkelijker. Niet alleen door hogere frequenties, maar ook door goede aansluitingen op het regionale OV, de OV-fiets en voor de automobilist” In de notitie wordt daarom o.a. voorgesteld de bouw van een transferium bij Uitgeest te onderzoeken.

Maar ook naar de marketing van het spoor moet worden gekeken. “Wij stellen voor om elke sprinter een eigen naam en lijnkleur te geven. Reizigers nemen straks niet meer de stoptrein maar de Bollensprinter, de Strandsprinter, de Zaansprinter of de Polderstadsprinter.”

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
20100421 NOTITIE Bollensprinter1,7 MBapplication/msworddownload
Labels
Ernst Cramer

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie: Bollensprinter voor noordelijke Randstad'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > april